spraakachterstand en school

  • Bianca

    Ons zoontje van 3.5 jaar heeft ook een spraakachterstand en een ontwikkelingsachterstand, hij heeft na zijn geboorte een sepsis(bloedvergiftiging) en gedurende zijn eerste 2 jaar meerdere oorontstekingen gehad, waardoor hij ook slecht gehoord heeft. Hij krijgt 2 keer per week logopedie en gaat 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal. Al met al gaat hij langzaam vooruit maar maak ik me ook zorgen over hoe het straks moet als hij naar de basisschool gaat. Kan hij op de reguliere school starten of is speciaal onderwijs beter voor hem en hoe regel je een rugzakje?. Dus voor ons ook veel zorgen en onzekerheid

  • anneke

    Een rugzakje is eigenlijk leerlinggebonden financiering, dwz het kind voldoet aan de criteria om geplaatst te worden op het speciaal onderwijs, maar u kiest voor plaatsing op regulier onderwijs met ambulante begeleiding. Het kind moet dan worden aangemeld bij de commissie voor de indicatiestelling van het Regionaal Expertisecentrum (REC) bij jullie in de buurt.

  • Inge

    Hallo,

    Wij herkennen heel veel in jou verhaal, onze zoon van bijna 3,5 loopt nu 3 mnd bij logopediste en is wel iets vooruit gegaan maar loopt nog steeds achter. Wij maken ons ook zorgen hij gaat nl in sept. 2008 naar school, gaat dit lukken? We zijn er ook nog steeds niet achter of hij ook een ontwikkelings achterstand heeft omdat hij heel kwaad/driftig kan worden is dit frustratie??? Moeten in feb. terug naar logopediste in het ziekenhuis en hopen dat ze ons verder helpen. Maar we maken ons dus erg zorgen. Wat gaat er in dat hoofdje om? We kunnen onze vinger er niet op leggen?

    Fijn om je verhaal te lezen.

    Groeten Inge van Vulpen

  • Ingrid

    He Annemarie

    Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees. Mijn zoon is nu 3 jaar en 7 maanden en praat minimaal. Hij gaat een keer in de week naar logopedie. Hij maakt wel vorderingen maar geen grote. Bovendien staat hij onder controle van de KNO arts, het kijkteam maar ook het audiologisch centrum heeft hem nu twee keer gezien. Daarnaast krijgt hij op de peuterspeelzaal begeleiding van een vrijwilligster van stichting MEE. Hij vindt het erg leuk daar. Hij begrijpt je goed en kan zonder woorden goed duidelijk maken wat hij bedoelt. Maar nu zijn de meningen erg verdeeld over het feit of hij al dan niet naar het regulier onderwijs kan hetgeen onze voorkeur wel heeft. Wel wordt ik erg onzeker van al die meningen en goed bedoelde adviezen en raak het spoor een beetje kwijt. Tuurlijk willen wij het beste voor onze zoon maar elk kind is toch uniek en ontwikkeld zich toch op zijn eigen manier en tempo?!?

    Jij bent nu twee jaar verder. Hoe gaat het nu met je zoon? Is hij wel naar het reguliere basisonderwijs gegaan met of zonder rugzakje? Ik ben erg benieuwd naar je verhaal

  • maranda

    hallo

    ik heb precies het zelfde mijn dochter is nu 3 jaar en 7 maand en gaat in maart volgend jaar naar de bassisschool en heeft ook een enorm achterstand met praten maar ze heeft intersse in schijven dus daar ben ik nu mee bezig en het help wel kost wel veel tijd maar ze neemt het goed op en ga eens na of het in de familie zit zo ja vraag dan aan die gene hoe hun er mee om gingen dat helpt ook wel en je hebt toch ook echt steun nodig je moet het niet alleen doen wand dat is heel zwaar ik heb ook veel steun en dat helpt me ook wel hoor mijn dochter loopt 2 keer per weer naar logopodie alleen omdat ze over een paar maand naar de bassischool gaat en willen ze graag hebben dat ze iets beter mee komt maar voor speciaal onderwijs moet je je nog niet druk maken als hij de andere dingen wel goed doet dan is daar nog geen sprake van maar het komt wel goed ze redden het wel zowel als die van jou al die van mij ze redden het wel

    groetjes maranda

  • Krista

    Hallo Ingrid,

    Ik heb precies hetzelfde verhaal met mijn zoon, 3 jaar en 8 maanden. “ Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees ”. Ik heb het gevoel dat hij helemaal OK is in zijn hoofdje alleen heeft hij enorme spraakachterstand. Hij is al bij de Kentalis en KNO artsen onderzocht. Hij zit op logopedie een keer per week. Hij brabbelt en hij is onverstaanbaar. Ik maak me ernstig zorgen erover en wou ik graag wat gerustellende berichten horen dat het goed / of niet zal komen. Ik wou graag weten hoe is het met jouw zoon verlopen. Zit hij in reguliere onderwijs?

    Alvast dank voor je bericht,

    Groeten,

    Krista

    Ingrid Schreef:

    ——————————————————-

    > He Annemarie

    >

    > Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees. Mijn zoon

    > is nu 3 jaar en 7 maanden en praat minimaal. Hij

    > gaat een keer in de week naar logopedie. Hij maakt

    > wel vorderingen maar geen grote. Bovendien staat

    > hij onder controle van de KNO arts, het kijkteam

    > maar ook het audiologisch centrum heeft hem nu

    > twee keer gezien. Daarnaast krijgt hij op de

    > peuterspeelzaal begeleiding van een vrijwilligster

    > van stichting MEE. Hij vindt het erg leuk daar.

    > Hij begrijpt je goed en kan zonder woorden goed

    > duidelijk maken wat hij bedoelt. Maar nu zijn de

    > meningen erg verdeeld over het feit of hij al dan

    > niet naar het regulier onderwijs kan hetgeen onze

    > voorkeur wel heeft. Wel wordt ik erg onzeker van

    > al die meningen en goed bedoelde adviezen en raak

    > het spoor een beetje kwijt. Tuurlijk willen wij

    > het beste voor onze zoon maar elk kind is toch

    > uniek en ontwikkeld zich toch op zijn eigen manier

    > en tempo?!?

    >

    > Jij bent nu twee jaar verder. Hoe gaat het nu met

    > je zoon? Is hij wel naar het reguliere

    > basisonderwijs gegaan met of zonder rugzakje? Ik

    > ben erg benieuwd naar je verhaal

  • Suzan

    Hoi Krista en Maranda,

    Lees nu pas jullie tekst hier op deze site (gevonden door zoekend op google te gaan naar moeder`s met ongeveer dezelfde ervaringen).

    Zou graag in contact komen met moeders die ook een kind met een spraakontwikkelingsachterstand (en eventuele bijbehoren) heeft.

    Wij hebben twee prachtige kinderen en ons zoontje (bijna 3 jaar) hebben we net aangemeld voor Kentalis in Tilburg.

    Wacht het af…..

    VGR.(:D

  • marianne Tijssen

    Hallo Annemarie,

    Mijn dochtertje esmee die heeft ook een spraakachterstand zij heeft iets meer dan een jaar al logopedie en zit 4 dagdelen op de peuterpret en de rest van de dagen op het kinderdagverblijf dan zou je zeggen nou die steekt er wat van op maar helaas zij praat wel wat meer maar zodra zij in de kring zit om iets zelf proberen te vertellen dan blijft het uit nou is zij bij pento (Audiologisch Centrum voor kinderen met een achterstand in de taal ontwikkeling nou mag mijn dochtertje esmee eind Juni beginnen te wennen op de basisschool want 7 september word zij 4 jaar maar hoe en waar vraag ik een rugzakje/tasje aan voor extra begeleiding voor op school en staat er nog een bepaalde tijd voor het aan vragen van zo'n tasje?Wil jij mij A.U.B.antwoord terug doen.

    Met vriendelijke groet Marianne Tijssen.