leuke oefeningen leesvoorwaarden

  • logopedist

    Hallo,

    Weet er iemand nog een leuk programma voor het oefenen van de leesvoorwaarden zowel auditief als visueel?

    We hebben wel curriculum schoolrijpheid maar dat vinden we wat saai :)

    alle ideeen zijn welkom!

  • logo-rt

    Auditieve trainingsprogramma - kring sliedrecht

    Map: fonetisch bewustzijn (van CPS) -> aanrader!

    Veder overleggen met school: die hebben in de methoden (vanaf groep 1/2) extra oefeningen zitten die je vast kunt krijgen om te doen.

  • Logo

    'Wat zeg je?' is een leuke manier om de leesvoorwaarden aan te pakken (http://www.bubbeldebub.com/downloads/Folder_wat_zeg_je.pdf). Het programma bestaat uit twee boekjes met in totaal ongeveer 10 thema's. Ieder thema heeft de volgende oefeningen: auditieve analyse, auditieve discriminatie, auditieve synthese, auditief geheugen en auditief taalbegrip. Niet visueel dus. De kinderen vinden het leuke oefeningen.

    Een andere methode (hebben we sinds vorige week in de praktijk waar ik stage loop, maar ik heb er nog niet mee kunnen werken) is Leesbalans (http://www.delubas.nl/online/index.php?Control=methodes&ID=6). Er is een speciale map voor kleuters. Ik geloof dat deze methode niet alleen auditief is, maar ook visueel, maar dit weet ik niet zeker.

    Succes!

    Groetjes Maartje

  • Jutta

    Hoi,

    Het is een paar jaar geleden al aangetoond dat auditieve oefeningen beter verwerkt worden met visuele ondersteuning. Auditieve en visuele stimulatie versterken elkaar, en het kind vindt het ook prettig om met materiaal (plaatjes) te werken. Zelf gebruik ik dus niet graag het curriculum, maar kies voor bijvoorbeeld werkbladen van www.kleutergroep.nl Succes!

  • logopedist

    www.jufsanne.nl heeft ook leuke oefenbladen

  • C.N.

    Voor als de kids al iets verder zijn www.woordkasteel.com is een super leuke site (het gaat om een spellingspakket), waarbij je het programma gratis kan downloaden.

  • abdulova ruzanna

    ik zou graag voor mijn kind zo oefening nodig heb . ik zelf andertalig ben dank u

  • sandra

    help!!! aub