Auditief geheugen.

  • Jochem

    Hallo,

    Mijn zoon van 5 zit in groep 2 en heeft van de schoollogopedist een brief meegekregen waarop ondere andere staat dat hij een zwak auditief geheugen zou hebben.

    Dit is al een tijdje geleden en hij heeft al een half jaartje logopedie, ook vanwege zijn slissen en zinsbouw.

    Zijn auditief geheugen wordt echter niet erg veel beter, volgens mij komt dit doordat zijn aandachtsspan vrij kort is, snel afgeleid dus.

    Zinnen langer dan 7 woorden kan hij soms wel, dan weer niet nazeggen.

    Volgens de logopediste zou hij nu 4 woorden moeten kunnen nazeggen.

    Veelal vergeet hij de eerste of tweede en kan hij er 3 onthouden.

    Moet ik mij ernstige zorgen maken voor zijn toekomst of komt dit vaak voor (volgens de logopediste wel)?

    Met vriendelijke groet, Jochem.

  • logopedist

    Hallo Jochem,

    Een zwak auditief geheugen komt vaak voor in combinatie met articulatie- en/of taalproblemen. Je geeft aan dat je zoon moeite heeft met de zinsbouw. Mede daardoor, naast het zwakke geheugen, is het voor hem moeilijk om de zinnen correct na te zeggen. het is dus eigenlijk een combinatieprobleem.

    kinderen van 5;6 jaar moeten zinnen van ongeveer 9 a 10 woorden na kunnen zeggen of een woordenreeks bestaande uit 3 woorden. Eind groep 2 inderdaad woordenreeksen van 4 woorden of zinnen van ongeveer 12 woorden.

    Belangrijk is ook om te weten hoe het met het taalbegrip is om uit te kunnen sluiten of hij de zinnen wel begrijpt. Als je zoon de zin niet begrijpt, is het ook moeilijk om deze na te zeggen. uitgebreid taalonderzoek is w.s. wel gedaan.

    Ik zou bij onduidelijkheden in ieder geval overleggen met de behandeld logopedist.

    succes

  • Jochem

    Hallo,

    Uit een taalonderzoek kwam niets naar voren.

    Dat is dus duidelijk.

    Zijn articulatie is zo goed als gecorrigeerd nu.

    Ik vroeg me alleen af of een zwak auditief geheugen effect heeft op zijn verdere ontwikkeling, of dat hier niet zo'n zwaar etiket op hoeft te worden geplakt.

  • logopedist

    Naast het auditief geheugen zijn er ook andere vaardigheden die belangrijk zijn voor het lees- en spellingsproces: rijmen, “hakken en plakken”, auditieve discriminatie (horen of worden hetzelfde zijn). als deze vaardigheden onvoldoende ontwikkeld zijn voor groep 3, kan een achterstand ontstaan in het lees- en spellingsproces.

    verder is het belangrijk om te weten of dyslexie in de familie voorkomt. Zo ja, dan moet goed in de gaten gehouden worden hoe het lees- spellingsproces straks op gang komt. de logopedist kan ondersteuning bieden, maar op school kan men ook extra aandacht besteden aan de auditieve vaardigheden/opstart lees-spellingsproces dmv remedial teaching.

    Mochten er op een later moment toch nog problemen onderstaan, zou er sprake kunnen zijn van een probleem in de auditieve verwerking

    meer informatie over auditieve verwerkingsproblematiek kun je vinden op http://avp.jvdf.nl

    succes

  • Jochem

    Oké, bedankt voor de info.

    Ik hoop dat het hem niet al te veel zal gaan belemmeren.