kwijlen dreumes

  • Hazenbosch

    Hoi,

    Wie kan me helpen met het volgende. Onze dreumes van 1,5 jaar kwijlt vreselijk veel. Het heeft niets met tandjes krijgen te maken, want die had hij al bijna allemaal rond een jaar. Hij begon met kwijlen rond de 6 maanden en kwijlt nu nog steeds heel veel. Ik heb zeker ieder half uur een droge slabber nodig. Het loopt gewoon in straaltjes uit zijn mond. Nu heb ik het advies gekregen om naar een logopediste te gaan. Ik kreeg allerlei verschillende tips vanaf wanneer ik dat met onze zoon kan doen. De ene zegt als hij 18 maanden is en de ander zegt pas als hij echt kan praten.

    Wie kan me helpen ?

    groetjes van Marion Hazenbosch.

  • Bregje

    Hallo Wanda,

    Ik denk dat het een goed idee is om eens contact te leggen met een logopedist.

    Hiervoor heb je wel een verwijsbrief nodig van de huisarts.

    De logopedist zal eerst een anamnese afnemen om de hele ontwikkeling van jullie zoontje na te gaan. Bij een “kwijlprobleem” vragen we altijd naar de motorische ontwikkeling, de ontwikkeling van eten en drinken, eventuele kno-problemen etc.

    Zo kunnen gericht adviezen gegeven worden. Als het alleen een “kwijl-probleem” is, zullen er adviezen gegeven worden voor lipsluiting, voeding en mondmotoriek.

    Als de mondmotoriek zwak is, kan dit een belemmering zijn voor de spraakontwikkeling. Je geeft aan dat je zoontje anderhalf jaar oud is, juist de leeftijd dat de spraak-taalontwikkeling op gang komt.

    Ik zou aanraden een logopedist te zoeken die ervaring heeft met zeer jonge kinderen. Kijk op www.logopediepraktijk.nl daar hebben veel logopedisten een eigen site. Dan kun je gericht een praktijk zoeken dicht bij jullie in de buurt.

    Veel succes.

    Bregje

    Logopedist

  • Margo

    Hallo,

    Ik sluit mij aan bij het advies van Bregje. Het kan geen kwaad om het bij een logopedist te laten onderzoeken. Hij of zij kan gerichte adviezen geven. Je weet dan waar je aan toe bent. En mocht er een probleem in de mondmotoriek zijn, dan ben je er vroeg genoeg bij.

    Naast de genoemde website kun je ook in de gemeentegids of de goudengids kijken voor een logopedist bij jou in de buurt.

    Succes!

    Groeten, Margo