toelatingsondersoek

  • Veronique

    Ik zit nu in 4 vwo en het lijkt me heel leuk om later logopediste te worden. Van school uit hebben we pas geleden een week stage moeten lopen en ben ik ook bij een logopediepraktijk geweest. Ook dat vond ik heel leuk.

    Ik weet dat er voor de opleiding een toelatingsonderzoek is. Mijn vraag is nu eigenlijk wat je daarvoor precies moet kunnen, en ofdat ik daar nu al iets voor kan oefenen ofzo. Ik hoop dat iemand me hier antwoord op kan geven.

    Veronique

  • Margo

    Hallo Veronique,

    Voor zover ik mij kan herinneren weet ik dat we een aantal stemoefeningen en spreekoefeningen moesten doen. Ze nemen een onderzoek af om te kijken of je geen blijvende stemproblemen of articulatieproblemen hebt o.i.d. Als je van jezelf erg hees of schor bent of erg slist zul je eerst moeten leren op een goede manier je stem gebruiken/op een juiste manier articuleren. Als je een “probleem” hebt bekijken zij of het te verhelpen is met (logopedische) therapie of dat dit niet het geval is (bijvoorbeeld ernstige stembandknobbels). In de meeste gevallen kom je wel door dit toelatingsonderzoek. Je kunt dan tijdens je opleiding zelf ook logopedische therapie volgen om een eventueel stemprobleem o.i.d. te verhelpen.

    Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, misschien hebben anderen nog aanvullingen?

    groeten, Margo

  • Bregje

    Hallo Veronique,

    Ze bekijken inderdaad hoe jouw stem en spraak is (zie bericht Margo). Je moet een liedje zingen en een stukje voorlezen en daarbij enige stemtechnische oefeningen.

    Zo beoordelen ze de articulatie en stemgebruik. Als je positief uit het toelatingsonderzoek komt, moet je nog naar de kno-arts voor het medische gedeelte.

    Sommige studenten krijgen in de opleiding enige logopedische begeleiding, bijvoorbeeld om een accent af te leren.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik denk dat je ook meer informatie kunt vinden op de sites van de opleidingen over dit onderzoek.

    Groet,

    Bregje

    Logopedist

  • Richard

    Als ik dat zo lees is er in de loop der jaren niet veel veranderd. Dezelfde onderzoekjes werden in de vorige eeuw ook al toegepast. Onderzoekje bij een vrijgevestigde en bij een kno-arts.

    Richard

  • Margo

    Volgens mij is dat onderzoek gewoon op de hogeschool, in Utrecht wel in ieder geval? Die KNO-arts kan ik mij ook niet herinneren, maar misschien heb ik dat wel verdrongen… ;-)

    groetjes Margo

  • Richard

    Hoe lang is dat geleden?

    Richard

  • Femke

    Hoi,

    Ik zit zelf in jaar 4, en heb het toelatingsonderzoek op de opleiding in Groningen gedaan. Ik weet nog wel dat we inderdaad wat moesten voorlezen, moeilijke woorden opzeggen (voor de articulatie) een liedje zingen, roepen en nog wat van die opdrachtjes. Ik heb echter geen KNO onderzoek gedaan. Een klasgenootje heeft de test in Zwolle gedaan, en zij heeft wel een KNO onderzoek gehad.

    Succes ermee!

    Groetjes Femke

  • Margo

    ehhh 1996 geloof ik, 9 jaar geleden dus…

  • R. Sterken

    Is toelatingsondersoek een Zuid-Afrikaans woord of zo?

    Ik ben in 1988 gekeurd, misschien ging het toen nog anders….oef, ik word oud.

    Richard

  • bregje

    haha, grappig. dat was me nog niet eens opgevallen de eerste keer. Maar nu je het vaker onder elkaar ziet, is toelatingsondersoek wel een raar woord.

    gr Bregje