Taalverwerving

  • Tineke

    Hallo collega's,

    Ik heb een vraag over de volgorde van de taalontwikkeling.

    Als ik een kind in de praktijk krijg met een TOS. Waar begin ik dan in de therapie? Wat is een logische volgorde om de taaltherapie op te bouwen? Eerst zelfst.nw en dan werkwoorden etc.?

    Wie o wie kan me hier een hand reiken?

    Groetjes, Tineke

  • Marielle

    Hallo Tineke,

    Voor mij zijn er twee dingen onduidelijk: heb je het hier over een taalontwikkelingsstoornis of een taalontwikkelingsachterstand? Uit jouw mailtje zou ik denken een stoornis.

    Daarnaast zou ik graag willen weten welk onderdeel van de taalontwikkeling je zou willen stimuleren: woordenschat woordvorming, zinsbouw, communicatieve vaardigheden……etc.?

    Voordat ik je misschien een advies kan geven moet ik eerst meer duidelijkheid hebben omtrent jouw vraag.

    Groetjes, Marielle

  • Margo

    Hallo Tineke,

    Ik sluit mij bij Marielle aan, de vraagstelling is erg onduidelijk.

    Betreft het een kind dat je al in behandeling hebt? Alleen dan kunnen we (als je ons meer informatie geeft) mogelijk adviezen geven.

    Als je weinig ervaring hebt mbt taalontwikkelingsstoornissen en/of achterstanden dan is het goed om te weten dat er goede cursussen zijn zoals Communicatieve taaltherapie. Kijk hiervoor in de Lo en Fo of bij de verschillende hogescholen voor het post-HBO aanbod.

    Een aanpak verschilt veelal per kind, een advies via het internet is heel moeilijk te geven. Maar misschien als je meer kunt vertellen, dan zullen we zeker een poging wagen!

    groeten, Margo Raaphorst (logopedist speciaal onderwijs, cluster 2)

  • Bregje

    Heb je een taaltest (Reynell, Schlichting, TAK, TvK) afgenomen bij het betreffende kind? Daar kun je een hoop uithalen en een startmoment kiezen. Ook weet je op welk niveau het taalbegrip, woordenschat en woord- en zinsvorming zijn.

    Daar baseer je je behandelplan op. Maar dit heb je toch allemaal in de opleiding logopedie gehad? Als je de taalbehandelingen moeilijk vindt, raadt ook ik de CT2-cursus aan. (communicatieve taaltherapie bij kinderen met een taalniveau van 2-6 jaar). Deze wordt gegeven in Eindhoven en in Utrecht. Wel lange wachttijden.

    Probeer je vraag (zie marielle en Margo) anders nog wat de specificeren.

    Groet

    Bregje

    Vrijgevestigd logopedist

  • Tineke

    Hai,

    De vraag is inderdaad een beetje vaag geformuleerd. Ik zal em even toelichten.

    Ik krijg steeds vaker verwijzingen van kinderen vanaf 8 jaar. Hierdoor zijn er vaak alleen maar testgegevens van de TAK of TVK aanwezig. Ik vind het moeilijk om een startpunt te bepalen. Het gaat hier dus niet echt om een specifiek kind (probleem), maar meer om een algemeen ‘probleem’.

    Ik ben inmiddels wat gaan rondzoeken naar materiaal en cursussen die me wat meer verdieping zouden kunnen bieden, maar tot op heden heb ik het juiste nog niet gevonden. Transparant is niet altijd geschikt voor oudere kinderen (vind ik) en Transparant Plus is vaak erg beperkt.

    Adviezen en tips zijn dus altijd welkom…

    Groetjes,

    Tineke