keelamandel geknipt, schelle hoge stem

  • diane

    Hallo,

    Bij mijn dochtertje van 5 is anderhalve week geleden haar neus, keel amandelen verwijderd, deze waren enorm groot. Nu kan ze weer goed praten, enkelt is haar stem helemaal veranderd….het klinkt heel schel en erg hoog, en luid !

    Hoe komt dat!

    Het is werkelijk geen gehoor ! En wij maken ons enigszinds zorgen, of dit nog wel weg gaat .of moeten we dit in de gaten blijven houden ,en bij een logopedist langs gaan.

    Als wij aan ons dochtertje vragen of ze normaal kan praten, dan zegt ze "maar dat

    kan ik niet".

    Bij mijn zoontje zijn ook zijn neus en keelamandelen verwijderd, die had dat schelle hoge niet.

    hij had in het begin een voorzichtig stemmetje en later zijn eigen stemgeluid weer terug, maar dan iets helderder, gewoon zoals het hoort !

    Alvast bedankt, Diane

  • Bregje

    Hallo Diane,

    De stem kan veranderen na het verwijderen van de neus en keelamandelen. Vaak is deze iets hees, maar dat gaat vanzelf over. Misschien heeft uw dochtertje nog last van haar keel? Zijn bij haar ook trommelvliesbuisjes geplaatst? Dan zou het zo kunnen zijn dat zij zichzelf nu beter hoort en daar even aan moet wennen.

    Als het goed is hebben jullie nog een controle-afspraak bij de kno-arts (meestal na 6 weken). Ik zou dit even afwachten. Als het stemmetje van uw dochter zo blijft, vraag dan even advies aan de kno-arts. Wellicht zal hij u dan doorverwijzen naar een vrijgevestigd logopedist of uw dochtertje wordt bekeken door een logopedist in het ziekenhuis.

    Groet,

    Bregje

    Vrijgevestigd logopedist