praktijk starten

  • kim

    Hallo,

    ik wil me gaan richten op het zelf starten van een praktijk. Hier en daar heb ik al wat tips gekregen, maar toch zit ik met een aantal vragen. Ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen!

    1) hoe kom ik te weten hoe de verdeling is per regio wbt. ziektekostenverzekeraars? dit, ivm het aangaan van een contract . Hoe gaat dat in zijn werk?

    2) wie kan ik het beste benaderen voor de financiele zaken (een instantie/accountant?) zoals kostenplaatje, verzekeringen etc.

    verdere tips zouden erg welkom zijn. Ik ben benieuwd! alvast bedankt!

    Groeten

    kim

  • Bregje

    Ik zou in de regio waar je wilt werken contact leggen met de hoofdverzekeraar. Hier kun je achter komen via de collega's in de regio. In Noord-Holland is dit Unive, rond Amsterdam AGIS. Zaandam/Purmerend Achmea. Verder weet ik het niet precies.

    Je hebt een “hoofd”contract nodig om met andere verzekeraars een contract te krijgen. De “hoofd”-verzekering kan je adviseren bij het vestigen, de zogenaamde witte vlek, of bemiddelen bij praktijkovername. Voor het behandelen van alleen particulier verzekerden heb je geen contract nodig. Dit geldt wel voor ziekenfonds.

    Het vestigingsbeleid is losgelaten. Dit betekent dat de logopediepraktijken met elkaar mogen concurreren. Dus het is niet meer zo dat op zoveel inwoners 1 logopedist is. Kijk wel waar je je wilt vestigen. Je gaat natuurlijk niet zo snel in een wijk zitten waar al een praktijk zonder wachtlijst zit.

    De VVAA is een goede vereniging die je kan adviseren wat betreft financiering en verzekeringen. Eventueel ook bij praktijkovername. Ik ben zelf erg tevreden over de VVAA. Kijk op www.vvaa.nl.

    Je zou ook contact kunnen leggen met de NVLF. Zij kunnen je vast ook informeren over de schaarste in de logopedie. Misschien helpt dat bij de keuze van zelf starten of een lopende praktijk overnemen.

    Succes!

    Bregje