problemen met de r

  • anna

    Hallo,

    Mijn dochter van 5 heeft op school een screening van een logopdist gehad. Ik zelf en velen met mij merken er niets aan, zelfs de juffen zeggen dat ze keurig praat, maar volgens de logopedist is er toch het eea mis.

    Zo spreekt ze de r niet goed uit, praat niet met de punt van de tong maar met de zijkanten. En zijn haar mondspieren te goed zichtbaar als zij praat, die zijn strak en moeten soepel zijn.

    Wat betekent dit en wat kan ik er zelf aan doen? Want ik wil niet dat zij straks in groep 3 problemen gaat krijgen met leren lezen en schrijven, overigens scoorde ze bij de kleuter cito toets een A plus voor taal………….

    Alvast bedankt voor uw antwoorden.

  • Bregje

    Beste Anna,

    Uw dochter ontwikkelt zich zo te horen prima en gaat volgend schooljaar naar groep 3. Voor het lees- en spellingsproces is het wel belangrijk dat ze de goed uitspreekt. Als een kind bijvoorbeeld de door een vervangt en het leert het woord , kan het zijn dat het kind op gaat schrijven.

    Wat heeft de GGD-logopedist u precies geadviseerd? Is er nog een controle-screening afgesproken of heeft zij u doorverwezen naar een logopediepraktijk? Heeft u oefeningen gekregen om de tongmotoriek te versterken? Als de tongmotoriek sterker is, kan het zijn dat de goede -articulatie vanzelf op gang komt.

    Als u meer vragen heeft, kunt u natuurlijk een verwijsbrief voor logopedie aan de huisarts vragen. U zoekt dan een logopedist in de buurt die uw dochtertje even kan bekijken en zo nodig oefeningen met haar kan doen om de tongspieren te versterken en de te oefenen.

    Succes!

    Groet,

    Bregje, vrijgevestigd logopedist

  • anna

    Hoi,

    Bedankt voor uw antwoord, ik krijg binnenkort een brief van de ggd logopedist en dan moet ik naar de huisarts voor een eventuele verwijskaart voor logopedie.

    Mijn man is er erg op tegen, ikzelf twijfel want ik wil mijn kind niets te kort doen.

    Ik vind het alleen raar dat zij bij de ggd logopedist zo'n vertekend beeld van zichzelf geeft. Ik denk zelf dat ze zo goed haar best doet dat het te krampachtig wordt, zij is nl een perfectionist.

    Wij herkennen haar niet in wat de logopedist zegt, maar ik ben geen expert en heb dus twijfels. Maar allebei naar kleuterschooljuffen herkennen het probleem ook niet, volgend de juffen praat zij heel netjes en keurig, spreekt de moeilijkste woorden goed uit! Zij wensten zelfs dat iedereen uit de las zo goed zou praten………

    Dus ja dan kijk je weer erg op van deze diagnose en twijfel je aan jezelf, je kind en wat je moet doen!

  • Bregje

    Beste Anna,

    Als wij een verwijzing krijgen van de GGD-logopedist, doen wij altijd ons eigen onderzoek. Dan kan het ook voorkomen dat wij, in overleg met de ouders, logopedische behandeling niet nodig vinden.

    Ik zou zeker ingaan op de verwijzing en een afspraak maken bij een vrijgevestigd logopedist. Leg daar ook uit dat u zich eigenlijk geen zorgen maakt. De logopedist kan dan ook haar mening geven.

    Veel succes

    Groet,

    Bregje

  • anna

    Hoi,

    Nogmaals bedankt voor uw antwoord.

    Ik ga het deze week nog eens navragen op school en ik ga zeer zeker ook even naar de huisarts. Ik zag dat er hier op mijn dorp ook een logopedist is dus ik denk dat ik er toch even naar laat kijken.

    Want ja, je wilt toch het beste voor je kind en ik wil zeer zeker niet dat ze door zoiets problemen gaat krijgen in groep 3.

    m.vr.g.

  • Nienke

    Beste Anna,

    Uit je verhaal maak ik een beetje op dat jullie het een hele stap vinden om naar de logopedist te gaan. Even ter geruststelling; de logopedist ‘oefent’ over het algemeen met het kind in spelvorm, aangepast aan het niveau van het kind. Meestal vinden kinderen de logopedie leuk! Ik heb veel kinderen van die leeftijd die graag bij me komen en graag spelletjes doen om te oefenen!

    Succes!

    Groeten,

    Nienke, logopediste

  • Richard

    Onbekend maakt onbemind, zoveel wordt weer duidelijk. Een afspraak bij een logopedist is niet iets om fel op tegen te kunnen zijn. Zoals uit voorgaande berichten blijkt kan er samen worden bekeken of logopedie nodig blijkt te zijn of niet. Een verschil van mening tussen een logopedist en een leerkracht of logopedie nodig mocht zijn is niet zo raar omdat logopedisten op specifieke dingen letten die in de spontane spraak niet of nauwelijks opvallen.

    Ik zou er in ieder geval even naar laten kijken. Kan nooit kwaad.

    Richard

  • anna

    Hoi,

    Jullie hebben helemaal gelijk!

    Maar omdat mijn man er fel op tegen is, hij vindt het echt onzin omdat ze bij ons zeer goed praat, wordt het voor mij wat moeilijk.

    Want ik denk dus een beetje net als jullie, en jullie hebben mij wel overtuigd. Ik hoor het niet, maar ik ben een leek, en als moeder zijnde hoor je dat misschien toch niet zo goed bij je eigen kind. Alhoewel mijn tweede dochter dus wel als een chinees spreekt want die kan de r absoluut niet!

    Dus eigenlijk wil ik er wel naar laten kijken, om problemen voor te wezen……………… en inderdaad kwaad kan het niet. DUs ik moet toch maar man overtuigen van het nut of anders mijn zin doordrijven.

    In ieder geval bedankt voor de antwoorden.