Fluisteren

  • Veronique

    Ik heb gelezen dat fluisteren slecht is voor je stem. Dat is ook wel begrijpelijk, maar wat ik niet zo goed snap is dat kinderen op de basisschool juist altijd moeten fluisteren. Tenminste ik moest dat wel altijd.

    Is fluisteren dan echt zo slecht?

    Veronique

  • Nienke

    Beste Veronique,

    Ja, fluisteren is slecht voor je stem. Bij fluisteren “schuren” de stembanden als het ware tegen elkaar. Het kost ook veel inspanning van de spieren in het keelgebied om te fluisteren, en (te)veel spanning is slecht voor de stem.

    Mensen met een ‘normale’ stem hóeven geen last te krijgen van stemproblemen bij fluisteren, maar vooral mensen met een gevoeliger stem of mensen die al stemproblemen hebben (gehad) moeten hiermee uitkijken.

    Ik hoop dat dit je vraag beantwoord,

    Groeten,

    Nienke, logopediste

  • bregje

    Eigenlijk schuren de stembanden niet tegen elkaar aan bij fluisteren, maar de stembanden blijven open staan. Daarom hoor je ook alleen maar lucht.

    Als je geen last hebt van je stem, kun je wel fluisteren. Maar je merkt dat het heel vermoeiend is. Als je het lang achter elkaar doet, krijg je ook keelpijn.

    Hieruit kun je al opmaken dat fluisteren een flinke belasting is voor je keel.

    Groet,

    Bregje

    vrijgevestigd logopedist

  • Nienke

    Je hebt helemaal gelijk! Stom!

    Groetjes, Nienke

  • Veronique

    Bedankt voor de antwoorden

    Groetjes Veronique