Administratievergoeding

  • Marieke

    Ik werk sinds een jaar in een vrijgevestigde praktijk.

    Ik krijg alleen per patient betaald, administratiekosten worden niet uitbetaald (verslagen, voorbereiding) terwijl ik hier veel tijd voor kwijt ben.

    Hoe gaat dit in andere praktijken, zijn hier regelingen voor?

    Graag zou ik reacties van jullie ontvangen, alvast bedankt!

  • bregje

    Hallo Marieke,

    In de tijd dat ik in een praktijk in loondienst werkte, zat er in mijn salaris per behandeling een klein deel voor administratietijd (verslagen e.d).

    Dit is namelijk ook zo in de tariefopbouw. Per behandeling een deel voor administratietijd. Ga dit even goed na met je werkgever.

    Het blijft zo dat je als logopedist veel tijd kwijt bent aan administratie/verslagen/telefoontjes naast de behandelingen.

    Als vrijgevestigd logopedist kan je deze werkzaamheden ook niet declareren…

    Het is ook normaal dat je per behandeling betaald krijgt. Jouw werkgever kan ook alleen uitgevoerde behandelingen declareren bij de verzekering.

    Ik hoop dat ik je zo een beetje geïnformeerd heb.

    Bregje

    vrijgevestigd logopedist

  • Marieke

    Hoi Bregje!

    Zeker dank je wel voor je bericht.

    Als er in andere praktijken nog andere regelingen zijn zou ik dit graag willen horen!

    Groetjes Marieke

  • Lindsey

    Hoi Marieke,

    ik werk momenteel in twee vrijgevestigde praktijken. In een daarvan werk ik via Fysion en daar krijg je per behandel uur 9 minuten administratietijd uitbetaald. In de andere praktijk krijg ik per week 2 1/2 uur administratie tijd uitbetaald.

    Ik zou het eens bespreken, want idd gaat er veel tijd inzitten, waar je best voor betaald mag worden!

    Groetjes, Lindsey

  • Nienke

    Beste collega's,

    Ik hoor dit verhaal vaker onder ex-medestudenten, en zeker bij invalbanen.

    Ik heb, denk ik, de mazzel dat mij de keus werd gegeven toen ik ging werken; betaald per patiënt (dus in de vakanties weinig loon, en bij veel patiënten veel loon) of betaald voor een vast aantal uren per week. Ik heb dus voor het laatste gekozen. Wel bepaalt mijn baas hoeveel mensen ik minimaal op een dag zie.

    Ik zou het inderdaad nog eens bespreken met je baas, succes!

    Groeten, Nienke

    (Wellicht is het een idee om de richtlijnen qua salaris van de NVLF mee te nemen)

  • jolijna

    Vorig jaar heb ik de nvlf gebeld over dit probleem. Mij is toen verteld dat er een notitie van de Vsectie is, waarin staat dat je 68% direct patiënt gebonden tijd hebt, (het feitelijk behandelen)., 16 % dossier bijhouden/bellen e.d. - indirect patiënt gebonden tijd - en 16% praktijkgebonden tijd - administratie, declareren. De dame van het bureau had het over 20 minuten behandelen, 5 minuten intake en 5 minuten afsluiting. Ik heb dit niet gecontroleerd bij de ziektekostenverzekeraar en weet ook niet of het wel volledig “legaal” is. Zelf pas ik het (nog) niet toe: de deur gaat open en uit de wachtkamer komt meteen de volgende!

  • mirjam

    Beste Jolijna,

    Ik denk dat je de indeling van dat halve uur verkeerd geïnterpreteerd hebt. Ik hou mij (ongeveer) wel aan deze indeling, nl: 5 minuten aan het begin om te horen hoe het gaat en of het oefenen thuis is gelukt, 20 minuten direct oefenen en dan nog vijf minuten om (bij kinderen) een spelletje te doen als afsluiting of bij volwassen om de oefeningen voor thuis nog even door te spreken. Bij mij is het ook zo dat wanneer de deur open gaat, de volgende meteen weer binnen komt. Overigens schrijf ik wel in het dossier waar de mensen bij zijn, dat doe ik niet achteraf. Ik hoop dat het zo duidelijk is.

    Groeten Mirjam