(verbale ontwikkelings)dyspraxie

• Eva

beste mensen

mijn zoontje zegt bepaalde klanken hardnekkig niet goed, de ‘s’ aan het begin van een woord wordt bijv. vaak weggelaten, f/g aan begin van woord wordt ‘s’, en zo zijn er nog een paar hardnekkige afwijkers….ik versta mijn kind zonder problemen maar weet dan ook zijn foutjes…een buitenstaander begrijpt best wel wat maar lang niet alles….toen ik de logopediste vroeg wat het was, noemde zij het dyspraxie….

Ben dat eens verder gaan uitzoeken, maar zowat in elk artikel lees ik dat het met meerdere lichamelijke ‘'gebreken’ gepaard gaat, vooral motorisch…..Kort samengevat, dat is bij mijn zoontje écht niet het geval,hij is net 4 en hij is motorisch een kei, heeft bijv. binnen 1 dag leren fietsen zonder zijwieltjes en fietst sindsdien als de beste, remmen, scherpe bochten, geen enkel probleem, echt zijn motorische vaardigheden waren juist vroeg al goed tot zeer goed ontwikkeld….. Sociaal-emotioneel zie ik ook geen opvallendheden….Kortom, is het dan wel dyspraxie, omdat dat zo duidelijk met veel dingen samenhangt en ik behalve het taalontwikkelingsprobleem geen andere dingen zie…..

• hanneke

Zoals je in je onderwerp al zegt, gaat het hier om verbale dyspraxie.

Bij verbale dyspraxie werken de spieren waarmee je spreekt (nog) niet goed.

De overige motoriek heeft hier dus niets mee te maken.

een opvolging van klanken in een woordt vergt veel van je spieren. Je lippen, maar vooral je tong, moeten voor elke klank weer in een andere vorm gaan staan, dat is motorisch een heel precies werk. daarom hebben ze daarvoor ook een aparte term, de verbale dyspraxie. ik hoop dat het nu iets duidelijker voor je is.

• Marieke

Hallo Eva,

Het hoeft inderdaad geen dyspraxie te zijn. Heeft de logopedist ook uitgelegt waarop ze dat baseerde?

Het kan ook een gewone articulatie achterstand of een fonologische stoornis zijn, die met veel oefenen van de klanken verholpen kan worden.

Aangezien hij motorisch heel snel is kan het zijn dat de taalontwikkeling iets is achter gebleven. De aandacht is dus meer gegaan naar het motorische gedeelte.

Heeft je zoon inmiddels al logopedie?

Veel succes verder met je zoon!

Marieke

• logopediepraktijk

Het is ook heel moeilijk om de diagnose “verbale ontwikkelingsdyspraxie” zomaar te stellen. Misschien dat je zoontje, omdat hij moeite heeft met het aansturen van de spieren voor het spreken, kenmerken vertoond van verbale ontwikkelingsdyspraxie.

• logopedist

Eigelijk kan de diagnose verbale ontwikkelingsdyspraxie of dyspraxie niet officieel gesteld worden (staat namelijk niet omschreven in de DSM). Maar er kan wel gesproken worden van ‘kenmerken van dyspraxie’.

• Janne

Hoi Eva,

Zoals jij het omschrijft komt het op mij over dat je zoontje klanken verwisseld en dat hij dit consequent doet. Bij kinderen die verbaal dyspraktisch zijn zie je dat de fouten vaak inconsequent zijn en dat ze woorden dus soms wel juist uitspreken “perongeluk”. Hoe oud is je zoontje? De diagnose dyspraxie kan eigenlijk pas echt vast gesteld worden bij 7 jaar of ouder. Voor deze leeftijd zijn ze nog volop bezig met de spraak-taalontwikkeling.

Zoals Marieke al aangeeft kan het ook heel goed een fonologische articulatieprobleem zijn.

Groeten, Janne

• Judith

Mijn dochter heeft dit probleem ook gehad. Ik ben met haar toen ze net 4 jaar was naar een logopediste gegaan. Na een aantal afspraken ging het al veel beter. Na 3/4 jaar was logopedie niet meer nodig. Ze kon alle letters en alle combinatie's maken uitgezonderd de letter r. Maar dat schijnt de moeilijkste letter te zijn. Ze blijft nu nog wel voor controle.

• logopediepraktijk

Heeft je dochter 3/4 jaar logopedie gehad? dat is wel erg lang!

• Judith

Mijn dochter heet 9 maanden (3/4 jaar) logopedie gehad. Zo bedoelde ik het dus niet 3-4 jaar.

• Ria Bonestroo

Beste Eva,

Mijn dochter van ruim 4 heeft kenmerken van een verbale dyspraxie, zij heeft geen problemen op motorisch, sociaal en emotioneel gebied, maar heeft net als jou zoontje alleen problemen op het gebied van haar spraak, zij heeft moeite met uit spreken van klanken, veel eind klanken weglaten en veel uitspraak fouten.

Zij gaat sinds haar derde naar de logopediste, en door veel oefenen gaat zij steeds beter praten, ze praat nog lang niet zo als het hoort, maar gaat heel langzaam vooruit.

Mijn dochter kan bv de ene keer de klank soms wel uitspreken als je haar dat vraagt, maar vraag je haar het later nog een keer vraagt dan zegt ze het fout, dit is echt een kenmerk van een verbale dyspraxie. Mijn dochter heeft nog een tijdje op een speciale peutergroep gezeten, en daar heeft zij verschillende testen gehad, waar uit bleek dat zij echt kenmerken van een verbale dyspraxie heeft.

Eeen verbale dyspraxie heeft ook niets te maken met de inteligentie van het kind, onze dochter is namelijk erg pienter.

Zo ik hoop dat ik je iets duidelijk heb kunnen maken, over een verbale dyspraxie, laat nog eens horen hoe het met jou zoontje gaat.

Groetjes van Ria.