spelletjes oefenen auditief geheugen

  • Inge

    Hallo,

    voor onze zoon van ruim 7 jaar ben ik op zoek naar spelletjes e.d. om zijn auditieve geheugen te trainen/verbeteren.

    Het is een jongen met een gemiddelde intelligentie en een zwak auditief geheugen (en mogelijk een auditief verwerkingsprobleem).

    School levert voor hem veel problemen op, ik begrijp dat oefenen goed is maar ik wil heel graag “niet schoolse” werkjes/opdrachtjes doen maar dan liever in de vorm van een spelletje o.i.d.

    Natuurlijk kan ik dit aanstaande vrijdag aan zijn eigen logopediste vragen (doe ik ook) maar ik dacht dat jullie misschien ook wat tips zouden kunnen hebben.

    Alvast bedankt, groetjes,

    Inge.

  • lize

    je zou dit bijvoorbeeld kunnen oefenen door zinnen na te laten zeggen tijdens het voorlezen. De zinnen kun je dan steeds langer maken waardoor het moeilijker wordt.

  • anneke

    een leuk spel blijft altijd: ik ga op reis en neem mee, met variaties als: ik ga naar de speeltuin en ga op de…/ ik ga naar school en doe/ik doe boodschappen en neem…etc. Dit kan ook concreet door schooltje/ winkeltje etc. te spelen. Of laat je zoon dingen uit de keukenkastjes/ kledingkast etc. halen.

    samen versjes opzeggen/leren/verzinnen werkt ook als spel.

    Succes!

  • Tiens

    Wat ook een leuk spelletje is: plaatjes die het kind niet gezien heeft omgekeerd voor hem leggen en de woordjes opnoemen. Bij elk woord dat hij goed heeft wordt het bijbehorende plaatje omgedraaid.

    Ik persoonlijk vind het erg saai de kinderen gewoon zinnen te laten nazeggen.

  • Marijon

    Een variant op dit spelltetje: pak een aantal plaatjes van een memory. Leg één plaatje voor het kind neer en benoem dit plaatje. Vervolgens draai je dit plaatje om en vraag je aan het kind welk plaatje daar ligt. Zodra hij het plaatje benoemt, leg je deze weer met de afbeelding naar boven. Dan leg je er een plaatje naast. Je benoemt eerst plaatje één en draait deze om, vervolgens benoem je plaatje twee en draait deze om. Beide plaatjes liggen nu met de afbeelding naar beneden en je vraagt weer: welke plaatjes liggen hier? Zodra het kind het plaatje benoemt (wel in de juiste volgorde), draai je het plaatje weer naar boven. Op deze manier kun je de rij steeds langer maken. Doordat je de afbeeldingen laat zien en horen, zijn ze makkelijker te onthouden.

    Een leuk spel, doordat je er een wedstrijdelement in kunt leggen: wie onthoudt de meeste afbeeldingen?

  • marta

    Is dat niet meer visueel geheugen?

  • karin

    Ik geef Marijon gelijk dat je het beste auditief geheugen kunt ondersteunen met visuele informatie! Om het kind te laten compenseren en de koppeling te maken van gesproken woord naar betekenis!

    Dus eerst gesproken woord met plaatjes (liefst 4/5 plaatjes bij 3 gesproken woorden), later de plaatjes afdekken, gesproken woord aanbieden en dan de plaatjes laten zien.

  • kristel

    Wat je ook kan doen is een tekendictee geven. Dit stimuleert het auditief geheugen en is leuk voor het kind.

    Bv. Je geeft een kleurplaat en zegt wat ze in welke kleur moeten inkleuren of waar ze nog iets bij moeten tekenen.

    Veel plezier!!

  • Karen

    Beste Inge,

    Bij: Uitgeverij Scala Leuker Leren (www.scalaleukerleren.nl) kun je het Geheugenspel bestellen. Het kost € 7,95 dacht ik en is erg leuk om te spelen en je traint het geheugen van je zoon er mee.

    Groeten,

    Karen

  • n deve

    Ik wil graag voor mijn zoon oefeningen hebben.