Tongpunt-R

  • Sandesh

    Beste mensen,

    Al jaren erger ik me aan mijn eigen uitspraak van de letter R, omdat ik deze achter in mijn keel uitvoer. Graag zou ik de tongpunt-r (rollende r) willen aanleren, maar dat is me na jaren oefenen nog steeds niet gelukt! Ik heb al veel tips gehad van mensen (zoals kdentebdood en bduid bdood enz.), maar deze hielpen tevergeefs. Heeft er iemand een tip of een methode voor mij zodat ik kan leren om de rollende r uit te spreken?

    Alvast bedankt, Sandesh.

  • anneke

    Als je geen aanleg hebt voor een tongpunt-r is deze heel moeilijk aan te leren. Als jij een goede huig-r maakt, is het de vraag of je je al die moeite niet beter kunt besparen. Ik zie dat je een Belgisch mailadres hebt: In nederland is een huig-r een geaccepteeerde goede r. Misschien ligt dat voor het Vlaams anders.

    In het verleden werd een rhotaformator (tril-apparaat) gebruikt om de tong te stimuleren tot het kunnen produceren van een tongpunt-r. Ik weet niet of zo'n apparaat nog in de handel is, als je -om jouw moverende redenen- perse een tongpunt r wilt leren, is zo'n apparaaat misschien een optie?

    Succes,

    Anneke

  • Sandesh

    Ja ik woon in België in het Franstalige gedeelte en iedereen hier praat ook met een huig-r, maar ik ben een Nederlander en ik wil gewoon die tongpunt-r leren. Snap je?

  • logopedist

    Waarom wil je een tongpunt- leren als je een mooie rollende huig- hebt? luister eens naar de televisie, acteurs, musicalsterren. 50% van de nederlanders heeft een huig-.

    Dit betekent dat ook 50% van de logopedisten met een huig- spreekt!

    Zoals Anneke ook schreef. Het is erfelijk bepaald… Als je geen aanleg hebt voor de tongpunt-, kan het zijn dat je deze nooit zult leren.

  • Tom

    Ik spreek zelf met een tongpunt r en een lichte gooise variant. Zegmaar de traditionele r in Nederland. De keel/huig r komt van oorsprong uit Frankrijk als ik me niet vergis en word in bepaalde Nederlandse stadsdialecten gesproken zoals het Haags, Rotterdams beginletter, zwols kampers zuthpens etc en in limburg. Ik persoonlijk vind de keel r wel charmant, waarom zou je hem willen afleren.?

  • Sandesh

    Nou, omdat ik het eigenlijk helemaal niet charmant vind klinken :). Ik vind ook dat mensen die de R uitspreken met de keel, veel minder articuleren, maar dat kan ook aan mij liggen.

    In ieder geval frustreert het mij op de een of andere manier dat ik de mooie Rollende R niet kan uitspreken en ik zal pas rusten wanneer ik het kan :P

  • anneke

    Blijkbaar is het voor jou belangrijk. Misschien is er een logopedist in de buurt die dit avontuur met jou wil aangaan. Bedenk wel dat een aangeleerde klank (zeker als het niet een voor jou natuurlijke klank is) heel lang ook aangeleerd of “nieuw” blijft klinken. De kans bestaat dat je dus uiteindelijk niet tevreden bent met het resultaat. Daarom zou ik je na een gesprek hierover niet in behandeling nemen. Maar het is jouw keuze: Heel veel succes gewenst!

    Anneke

  • Karin

    Oefeningen voor de tongpunt-r had je zelf al genoemd. De tongpunt-r wordt op dezelfde plaats gemaakt als de /d/, /t/, /l/ en /n/. Het verschil met deze klanken is, dat je de tongpunt laat trillen (=meerdere snelle opwaardse bewegingen). De /r/ ligt qua klank het dichtst bij de /d/ (omdat je hierbij je stembanden ook gebruikt, dit in tegenstelling tot de /t/).

    Alleen een /d/ ipv /r/ geeft nog geen trilling, hiervoor is het vervangen door meerdere /d/'s het handigst. Dus ipv raam / dddaam. Maak de afwisseling van de eerste /d/'s steeds sneller.

    Oefenen met ‘pedie, pedaa, pdoo, pedie’ in steeds sneller tempo kun je ook gebruiken voor een snelle afwisseling van de tongpunt.

    Vaak is het makkelijker om de eerste woordjes te oefenen met dr- of tr- vooraan (draaien, drie, etc)

    Succes

  • S.

    Hoi !

    Als je al zoveel oefeningen zelf hebt geprobeerd zou ik je toch aanraden een leuke logopediste te zoeken.

    Zij kan zien waar het probleem ligt,

    Is je tong te slap?(tongmotoriekoefeningen) /Is de positie voorin te breed/te ver naar achteren e.d..

    In je eentje blijven tobben met wat oefeningen lijkt me niet zinvol.

    Ik ben het met je eens een tongpunt /r/ haalt de hele articulatie naar voren,

    luister naar Robert Long bijv..

    En dit kan wenselijk zijn.

    Maar beiden hebben hun charmes,

    Succes ermee!

    S.

  • logo

    In Nederland wordt het aanleren van de tongpunt-r als ‘schoonheidideaal’ niet vergoed. Misschien moet je juist denken aan een cursus spreken op het toneel of iets dergelijks om je gehele articulatie pittiger te maken, omdat je beschrijft dat je mensen die met een huig-r spreken minder duidelijk vindt praten.

    En dan nog dit: de huig-r is bezig met een opmars, uit recent onderzoek blijkt dat het aandeel mensen die met deze -r- spreken groeiende is en dat over een jaar of 5 het merendeel van de mensen die Nederlands spreken met de huig-r praten.