Beste Sandesh,
Ik ben ook van België en heb ook een keel r, dus een franse r, en het is mij ook opgevallen dat het moeilijker is om goed te articuleren en dergelijke, ik woon wel in het vlaamse gedeelte, dus op school enzo was dat dus erg heel lastig, alleen voor de franse lessen. Ik heb ook ondervonden dat engels praten lastig is met een keel r, de engelse taal gebruikt namelijk veel de r, ik heb sinds een maand geleden begonnen met de tongpunt r en kan deze al aardig goed, 75% van de gevallen praat ik perfect met een tongpunt r als ik erop let, de andere gevallen heb ik nog mijn keel r, bv, als je voordien gelopen hebt en je wat buiten adem bent of erg zenuwachtig. Ik heb eerst paar keer goed,duidelijk en traag bduin bdood gezegd, en aandachtig gekeken hoe je je tong moet plaatsen en vormen, daarna ben ik begonnen met kleine woordjes te lezen en de tongpunt r er in toe te passen en overdreven lang te laten rollen, bv. brrrrruin brrrrrrood, computerrrrrrr, hamburrrrrrgerrrrrr …, Doe dit zo 4 dagen lang, zolang mogelijk, dan heb ik overgestapt op teksten, een website van een krant, zoals hln.be , dan wat leuke artikels opzoeken en luidop lezen,en telkens de r overdreven laten rollen,ik heb dit ongeveer 2 weken elke dag een uur gedaan, daarna kon ik mijn tongpunt perfect, ik moet dan wel blijven oefenen zodat ik hem volledig perfect kan en het een volledig automatische wordt, want dit leer je niet zomaar direct, in de meeste gevallen als ik spreek vorm ik mijn tongpunt r automatisch, maar dit is niet altijd zo,dus het is een kwestie van oefenen.