L.s.
Naar aanleiding van een thread op logopedie.startpagina.
De Rhotaformator is een apparaat dat de logopedist Jac Feitsma, ik denk in de jaren '60, ontwikkeld heeft. Onderop staat zijn naam en Grachtstraat 9, Winschoten, Octrooi nr. 92110.
Mijn vader was tot begin '80 als logopedist werkzaam . Hij heeft indertijd heel veel patiënten de tongpunt r met dat apparaat geleerd.
Wij zijn 7 kinderen hebben het nog moeten leren met t'd, t'd, t'd oefeningen, met een puntzak drop in het vooruitzicht, voor als je drop met een tongpunt r kon uitspreken.
Tegen de tijd dat wij dat allemaal konden, kwam, dat apparaat op de markt. Mijn vader was min of meer bij de eerste pogingen om dat apparaat te maken betrokken, en deed mee met de eerste praktijkproeven.
Ik heb daarom ook nog een prototype (waar onderop een sticker met Centrum voor medische instrumentatie Enschede geplakt is). Dat apparaat functioneert volgens mij niet goed, is denk ik nog niet af.
Daarnaast heb ik nog een jaren gebuikte, die wat schoongemaakt, nagekeken en gesmeerd moet worden.
Of Rhotaformator nog gemaakt wordt weet ik niet, op het internet kan ik niets vinden.
Gebruikt worden doet het kennelijk ook niet, want de tongpunt r lijkt wel uit te sterven.
Jammer, want dat komt de verstaanbaarheid van de gemiddelde Nederlander niet ten goede. Voorliggende en opvolgend klinkers worden met een tongpunt r nog steeds het minst door vormen van ah verdoezeld.
Schrikbarend is het hoe de uitspraak van het Nederlands verloren gaat in ij als ai en ee als ei.
Zelfs nieuwslezers worden kennelijk niet meer op correcte uitspraak geselecteerd. We hebbennu met Laïla Abid zelfs een licht slissende! En dan de uitspraak van de net afgetreden minister? die zei iets totaal anders, dan ze bedoelde.
Maar goed, dit was een zijlijn. Ik heb die twee apparaten, en wil ze graag ter beschikking stellen, als dat apparaat en de tongpunt r daarmee gediend zijn.