Hallo,
Heeft iemand misschien informatie over hyperlexie (oorzaak, behandeling, kenmerken)?
Hallo,
Jammer dat je geen antwoord hebt gekregen. Ben ook op zoek naar meer info over hyperlexie. Mijn dochter (groep 5) leest technisch al niveau eind groep 6, maar cito's scores bijna allemaal V en IV, door zeer matig begrijpend lezen. Automatiseren is wel goed.
Heb jij al ergens meer info vandaag gehaald?
Sonja Schreef:
——————————————————-
> Hallo,
>
> Heeft iemand misschien informatie over hyperlexie
> (oorzaak, behandeling, kenmerken)?
Hallo,
Ik zit nu in 5 vwo en het is me ouders vandaag eindelijk opgevallen dat ik toch wel erg slecht lees etc.
Nou vandaag gingen we dus kijken of ik eventueel een leer/leesprobleem zou kunnen hebben,
en wij kwamen ook bij hyperlexie uit. Op internet vonden wij het volgende:
Hyperlexie
Hyperlexie wordt vastgesteld als een kind de volgende kenmerken heeft:
- zelfstandig ontwikkelen van leesvaardigheid, vaak al voor het vijfde levensjaar.
- moeite met taalbegrip en spraakontwikkeling.
- fascinatie voor letters, getallen, logo's en andere abstracte vormen.
- onvoldoende sociale vaardigheden zoals: moeite met samenspelen en de omgang met volwassenen.
Hyperlectische kinderen zijn in staat een tekst voor te lezen, zonder dat ze enig idee hebben wat die tekst betekent.
Hyperlexie kan in samenhang met autisme voorkomen.
Diagnose
Hyperlexie kan worden vastgesteld op grond van de hierboven genoemde kenmerken. Bij een vroege en vlotte lezer kan het nuttig zijn om na te gaan of de tekst begrepen wordt. Men is het er nog niet over eens of hyperlexie op zich zelf een diagnose is, of altijd onderdeel uitmaakt van andere diagnoses.
Behandeling
De behandeling is vooral gericht op het verbeteren van het taalbegrip en sociale vaardigheden. Dit gebeurt door middel van therapie.
(BRON: http://leerproblemen.webs.com/verbaleleerstoornissen.htm)
Natuurlijk gaan wij nog testen doen om dit zeker te kunnen vaststellen dus ik kan er meer nog niet over zeggen.
Groetjes,
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?