taaltherapie zonder imitatie?

• Kris

Beste allen,

Momenteel heb ik een jongen in behandeling van 2:11 jaar. Hij imiteert niet. Hij zegt weinig woorden, wel geluiden. Mijn vraag is hoe ik hem het beste kan behandelen, omdat de meeste therapieen gericht zijn op imitatie, maar dat doet hij niet. Wel ben ik bezig met VAT, maar dat schiet ook niet echt op. Taalbegrip is goed (TBQ102).

Graag jullie tips :)

Kris

• karin

Hallo Kris,

Dan lijken mij de communicatieve vaardigheden handig om verder te onderzoeken! Bijvoorbeeld via het boek Beginnende Communicatie of de NNST etc. Imitatie is dan een belangrijke doelstelling naast vaardigheden als beurtgedrag, gezamelijk praten over een voorwerp, non-verbaal duidelijk maken wat je wil, aandacht op iets richten, iets vragen, etc.

En mogelijk is juist het imiteren van geluiden een ingang of aanleren van gebaren. poes = miauw etc al geprobeerd? Boem/au/ ssst etc zijn ook eerste woordjes. Brabbelt hij wel?

Groet,

Karin

• Kris

Beste Karin,

Bedankt voor je reactie! Hij speelt vrij stil. Hij maakt wel geluiden voor een woord. Dus slapen is een snurkgeluid evenals het woord bed. Een poes is miauw enz. Hij imiteert wel handelingen, maar geen woorden. Bij aandringen werkt het averechts. De rest van de voorwaarden die jij beschrijft beheerst hij. Gebaren past hij zelf toe, al voordat de logopedie begon.. Als je nog meer tips hebt, hoor ik dat graag.

Groetjes Kris

• anneke

Ik zou inzetten op klanken aanbieden met een gebaar, bv zoals het dyspraxieprogramma. wellicht ontdekt hij de lol van imiteren en durft hij dan ook woordjes….

• Kris

Dank je wel Anneke. Ik ga dat eens proberen.

• kris

Dank je wel Anneke, het heeft erg geholpen (nu al…)