Dysfasie (in het onderwijs)

  • Student Omgangskunde

    Beste professionals en geïnteresseerden,

    Voor mijn studie (docent omgangskunde) doe ik onderzoek naar studenten op het mbo die dysfasie hebben. Hiervoor ben ik op zoek naar informatie en gegevens over deze doelgroep. Mijn vraag aan jullie is of jullie antwoord kunnen geven op 1 of meer van de onderstaande vragen, omdat dysfasie een nogal onbekend probleem binnen het onderwijs is. Ik kan er ook weinig gedetailleerde informatie over vinden in boeken en op internet.

    Alvast bedankt voor de moeite en reactie!

    Groeten, student omgangskunde

    Vragen:

    1a. Hoe vaak komt een taalontwikkelingsstoornis in het algemeen voor in Nederland?

    1b. En hoe vaak komt dysfasie voor in Nederland?

    1c. Is dysfasie leeftijdsgebonden?

    2. Wat voor soort begeleiding/handvatten/therapie/behandeling is mogelijk voor jongeren met dysfasie? (Wat kan je er dus aan doen?)

    3. Waar moeten docenten/professionals in het onderwijs rekening mee houden voor studenten met dysfasie? Zijn er handvatten voor deze mensen? Zo ja, welke?

    Bedankt!

  • Hannah

    Dat komt omdat deze diagnose of definitie niet gangbaar is. Meer gangbaar is de diagnose specifieke taalstoornis. Jij zoekt studenten die speciaal onderwijs cluster 2 hebben gevolgd. Zoek ook eens onder ESM of SLI maar gebruik de goede term graag.

  • Student Omgangskunde

    Hallo Hannah,

    Bedankt voor de reactie.

    Ik zal deze termen in mijn onderzoek opnemen, dank je wel ervoor. Ik was ESM ook al meerdere keren tegen gekomen en al benoemd in mijn onderzoek.

    Bedoel je trouwens met ‘Jij zoekt studenten die speciaal onderwijs cluster 2 hebben gevolgd.’ dat mensen met ESM niet terecht kunnen komen in normaal onderwijs? Bijvoorbeeld MBO niveau 3/4?

    Groetjes

  • hannah

    Als er op jonge leeftijd een diagnose taalstoornis wordt gesteld komen de meeste van deze kinderen op het speciaal onderwijs cluster 2 terecht of blijven zij op het regulier onderwijs met een rugzak (indicatie cluster 2). Natuurlijk kunnen zij uiteindelijk doorstromen naar het MBO niveau 3/4, al is mijn ervaring dat dit om een enkeling gaat.

    Kijk eens op de site spraaksaam.com, daar vind je meer informatie over ESM bij adolescenten (al heb ik het liever over taalstoornissen gezien de definitie in de dsm).

  • Ellen Burger

    Beste student omgangskunde,

    De term ‘dysfasie’ wordt wel bv. in Vlaanderen gebruikt maar is in Nl. niet gangbaar, zoals Hannah al meldde, behalve bij de stichting Dysfatische Ontwikkeling.

    Juli 2012 is er een boek uitgegeven bij Acco met de titel ‘Kinderen met specifieke taalstoornissen’ en dit hele boek gaat over deze doelgroep die jij ‘dysfatisch’ noemt.

    Antwoorden op je vragen staan er in:

    1a: schatting is 7 % conform epidemiologisch onderzoek

    1b. idem 1a. Wel moeten we opmerken dat het om Amerikaans onderzoek gaat. In Nl. zijn wel schattingen gedaan maar nooit zo systematisch onderzocht als in Tomblin e.a., 1997

    1c. nee, een specifieke taalstoornis is niet leeftijdsgebonden. Wel is het zo dat veel meer jonge kinderen een SLI (ik gebruik die term nu maar voor het gemak) hebben dan pubers, omdat een groep kinderen hun taalstoornis ‘inhaalt’ of ‘overgroeit’. De vraag die je achteraf dan kunt stellen is of deze kinderen dan wel een SLI hadden of vooral een taalachterstand.

    De groep kinderen die met 8, 9 jaar nog steeds een SLI heeft komt daar meestal niet meer vanaf. Wel kunnen jongeren steeds beter leren om ermee om te gaan. Hoe goed ze dat kunnen is o.a. afhankelijk van hun sociale vaardigheden en de support die ze uit hun omgeving krijgen. Jongeren met SLI komen zeker in het MBO terecht, wij proberen dat zeker. Onze ambulant begeleiders cluster 2 proberen deze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden om ondanks hun taalstoornis toch een diploma en passende werkplek te krijgen. Mijn ervaring is dat jongeren met ernstige SLI veelal in de lagere MBOniveaus instromen. Sommigen hebben een enorm doorzettingsvermogen en komen toch op een prima niveau uit. Pas kwam er een jongen bij ons op de cluster-2 school ‘buurten’ die net de HEAO had afgerond.

    Begeleiding: vooral gericht op aanpassingen die de jongeren nodig hebben. Interview anders een AB-er cluster-2 MBO-specialist

    3. Zoek de AB-er voor meer info.

    groet en succes, Ellen

  • sanne

    Hallo Hannah

    Ik ben een HBO student, eerst MBO moeten doen ivm mijn dysfasie.

    Misschien kan ik je helpen? Ga eens op zoek naar het officiële centrum van dysfasie in Amsterdam.

    Zoek Dr Tan eens op, die heeft mij onderzocht en heeft dysfasie onder de loep genomen.

    Je kan mij ook altijd mailen! Duchamp22@hotmail.com

    Groet, Sanne

  • Student Omgangskunde

    Hallo Sanne,

    Bedankt voor je reactie. Niet Hannah, maar ik doe een onderzoek naar dysfasie. Ik stuur je vanavond een mailtje als dat goed is met een aantal vragen. Heel erg bedankt alvast!

    Met vriendelijke groet,

    Student omgangskunde

  • Student Omgangskunde

    Hallo Hannah,

    Bedankt voor deze aanvulling!

    Met vriendelijke groet,

    Student omgangskunde

  • annet

    Hallo,ik heb een dochter met dysfasie die nu een MBO opleiding op niv. 1 volgt. Ik spreek namens haar, want de dysfatische personen die ik ken hebben zelf nauwelijks inzicht in hun taalontwikkelingsproblematiek.

    Onze dochter heeft altijd ambulante begeleiding gehad vanaf haar 7e, veel logopedie en de laatste jaren ging ze van regulier onderwijs naar speciaal onderwijs. Er kwamen vele gedragsproblemen bij en momenteel woont ze in een instelling van Jeugdzorg. Ze kon geen VMBO examen doen, maar volgt nu dus wel een MBO. niv. 1 opleiding en kan zo (in een kleine klas met extra zorg) opklimmen naar niv. 2. Als ouder ben ik erg blij met deze kans, maar er zijn wel veel problemen , met tijdsbesef, concentratie, onthouden, oorzaak-gevolg inzicht enz.enz.

    Jouw vragen vind ik eerlij kgezegd onmogelijk om te beantwoorden. Mijn ervaring is dat ik als ouder haast nooit hulpverleners, leerkrachten, psychologen etc. ben tegengekomen die kennis hadden van Dysfasie. Ik heb binnen het speciaal onderwijs nog één dysfatisch kind ontmoet en daarnaast zie ik het in mijn familie terug. (bij mijn man en mijn zwager en neefjes) Verder niet.

    Op scholen is er weinig expertise.De zorg in er dus niet op ingesteld. Ook binnen jeugdzorg is er geen of weinig kennis van dysfasie. Aangezien dysfasie vaak gepaard gaat met veel comorbide stoornissen, is het erg moeilijk om een normale schoolloopbaan te hebben.

    Hopelijk heb je ‘íets’aan mijn ervaringen, gr. Annet Hazenberg

  • annet

    Nog even een aanvulling. De Ambulante begeleiding die wij vanuit een ESM school (cluster 2) hadden, was wel heel ter zake deskundig, en we hebben erg veel gehad aan deze begeleiding. In de zomer van 2011 stopte deze begeleiding.

    Dysfasie zoals wij het kennen, en na wat wij er over hebben gelezen, is iets dat blijvend is. Het is een anders aangelegd taalsysteem en in ons geval, een erfelijke kwestie. Het is veel meer dan een vertraagde taalontwikkeling.

    Annet