articulatie

• logo

Tijdens articulatietraining kunnen kinderen vaak wel de nieuwe klank articuleren (bijv bij stopping lukt het uiteindelijk wel om de /s/ te articuleren), maar blijft de vervangende klank ook aanwezig. Als sok dus eerst tok werd, wordt het nu sssstok. Hebben jullie ideeën om dit op te lossen? Ik heb al geprobeerd met nonsenswoorden, maar dat helpt ook onvoldoende.

• Logopedist

heb je metaphon geprobeerd?

• Logopediste

Wat ik goed vind werken is Metaphon of de woorden loskoppelen. Dus dan krijg je ssss….ok.

Gebruik je ook spreekbeelden, klankgebaren? Je kan ook twee plaatjes neerleggen van een stok en sok met de

beelden erbij. Werkt bij mij altijd goed.

• logo

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb wel al geprobeerd: sss ok, dat lukt, maar als ik het dan weer aan elkaar wil koppelen wordt het toch weer stok. Ik ga proberen of Metaphon hierbij werkt.

• Logopedist

metaphon werkt denk ik ook goed in dit geval met referentieplaatjes en minimale paren zoals sok en stok. etc

en anders zou je nog kunnen proberen om van de t een h te maken dus hok sssssshok en dan sneller wordt het sok.

succes!

• anneke

Het valt me op dat je praat over articulatietraining in geval van stopping, bedoel je dat je aan de produktie van de s hebt gewerkt? Als je een fonologische benadering volgt, werk je niet aan de produktie, maar laat je het kind zelf de klankverschillen ontdekken. Mijn ervaring is dat ze dan op een gegeven moment de s ontdekken en mooi sok zeggen. s(t)ok hoor ik dan niet. Dat ontstaat wel als je of te vroeg met produktietraining begint of als het kind naast fonologische ook dyspraktische kenmerken heeft.