Klakken aanleren

• Logo83

Hallo iedereen,

Ik heb een meisje van 5;6 jaar in behandeling met forse interdentaliteit in rust, tijdens het praten en slikken. Op dit moment leer ik haar de juiste tongpositie in rust en doen we lipversterkende oefeningen. Nu wil ik straks een juiste slik gaan aanleren, maar dit meisje kan haar tong niet aanzuigen. Dus ze kan niet klakken en de aanzuigoefening niet laten zien. Hebben jullie nog tips om dit aan te leren? Alvast bedankt!

• logopedist

Bij de OMFT behandelingen (Verlinden en Helderop) zijn klakken en je tong aanzuigen (10 tellen aanzuigen en dan laten klakken) de eerste oefeningen. wil je een correcte tongpositie in rust aanleren, dan zal het meisje het voorstel 1/3 deel van haar tong ook aan moeten zuigen (anders kan ze ook de correcte slikbeweging niet maken).

Ik leer weleens klakken aan door eerst interdentaal te klakken, dan langzaam naar achteren. dan klakken met puntje van de tong en zo naar achteren.

misschien eerst tongversterkende oefeningen doen? vooral de tongheffing is hierbij belangrijk.

voor lipversterking gebruiken we knooptrekoefening, lipmassages en de flesoefening.

ik hoop dat je hiermee iets kan

overigens is de OMFT Cursus wel een aanrader. zie www.omft.info leert je heel anders kijken naar afwijkende mondgewoonten.

• logo83

Bedankt voor je reactie. Ik heb de OMFT-cursus al gedaan, dus ben bekend met de methode ;) Omdat het niet kunnen klakken frustratie opleverde ben ik eerst begonnen met de lipoefeningen die je noemde, tongversterkende oefeningen en de tongpositie in rust. Deze pakt ze goed op. Nu wil ik weer de stap maken naar het klakken en aanzuigen van de tong, vanwege de interdentaliteit. Maar dit lukt haar dus niet. Help!

• logopedist

sorry had uit je eerdere bericht niet opgemaakt dat je de OMFT cursus al hebt gedaan. Omdat het voorste eenderde deel aangezogen moet zijn bij een correcte tongpositie in rust en je nu hier je behandeling wel op richt. dan kan ze wel een beetje aanzuigen? Klakken lukt nu niet, dan is haar tong w.s. heel erg slap. of…. er zijn sensibiliteitsproblemen in het mondgebied? hoe is de totale motoriek van het meisje?

Ik merk wel dat het voor de 5 a 6 jarigen soms wel heel moeilijk is om de correcte slik aan te leren. ik laat ze dan wel klakken en de klak-klak oefening doen ter versterking. en natuurlijk de tongpositie in rust.

als je er niet helemaal uit komt, kan je Peter Helderop misschien om advies vragen?

• anneke

Misschien helpt het om eerst iets zuurs aan te bieden, dan wil de tong vanzelf omhoog: bv. stukje zure mat of water met citroensap…

Misschien kan het kind wel meer voorin aanzuigen, zoasl een soort t geluid, wat je wel eens maakt als je makt als je hetb ergens niet mee eens bent (tut tut tut met je tong) ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven, hoop dat je het snapt. Vandaar uit kun je die beweging krachtiger maken en kom je in ieder geval tot de goed aanzuigpositie

succes

• Halogo

Duimt ze? Want misschien heeft ze wel een verhoogd verhemelte en lukt daarom het klakken niet, omdat ze, wat je zelf al aangeeft, niet voldoende kan aanzuigen. Dan zal er eerst expansie plaats moeten vinden van het gehemelte. Met de pasta zoals je bij de cursus heb geleerd kan je met de middenstip op de tong zien of ze tijdens slik het gehemelte kan raken. Anders als hulpmiddel een trainer. Eerst een T4K en daarna een stuggere, zodat de bovenkaak verbreed wordt (vraag myoresearch om hulp)

• Sanne

Hallo,

Ik heb een jongentje in behandeling met ongeveer hetzelfde probleem. Hij kan wel klakken wanneer het snel gaat, maar het tongaanzuigen bij de oefening tongaanzuigen 10 tellen lukt hem niet. Hij brengt zijn tong alleen omhoog voor 10 tellen en maakt daarna een snelle klak. Het klakken gaat dus wel goed, maar het tongaanzuigen voor een tijdje niet. Hoe kan ik hem het beste het tongaanzuigen leren?

• logo83

Bedankt voor alle reacties. Inmiddels kan ze klakken, wel slapjes, maar toch. Ik heb het geprobeerd met eetpapier. Dat heb ik tegen haar gehemelte geplakt. Dat moet ze er dan weg zuigen/klakken. Werkt goed. Ook heeft ze inmiddels een trainer, wat erg goed gaat.