Beroep logopedist

• Sanny

Beste logopedisten,

Ik overweeg volgend jaar de opleiding tot logopedist te gaan volgen. Ik heb een achtergrond in communicatiewetenschappen.

Nu ben ik op zoek naar tips voor goede opleidingen en verhalen over het beroep. Daarom zou ik graag in contact komen met ervaren logopedisten om eens een afspraak in te plannen of zelfs een dagje mee te lopen. Tips over de mail zijn ook welkom.

Alvast bedankt.

• Logopedist

Hallo Sanny,

ik denk dat je het beste telefonisch of per email contact kunt zoeken met een logopediepraktijk in (de buurt van) jouw woonplaats.

je kunt vast wel een dagje meekijken en al je vragen stellen.

de komende periode zijn er veel open dagen, via internet kun je de open dagen van de logopedie-opleidingen vinden

succes!

• Logo84

Als aanvullig op Logopedist: ik zou kijken of je ook een dag(deel) mee kunt lopen in een andere setting dan een logopediepraktijk. Bijv. op een cluster 2 of 3 school of in een revalidatiecentrum. Hiermee krijg je een vollediger beeld van het beroep logopedist en kan je het verschil in zien in de werkvelden.

• Sophie

Informeer ook eens naar het salaris dat logopedisten krijgen. Ik weet niet of het beroep dan nog zo aantrekkelijk is.

• Logo84

Beste Sophie,

Op dit prikbord zie ik alleen negatieve berichten van jou over de salariering van logopedisten. Wanneer je in loondienst in een particuliere praktijk werkt, komt het inderdaad vaak voor dat je weinig verdient. Echter, dit heb je zelf ook in de hand, er kan altijd onderhandeld worden. Daarnaast is het salaris in het onderwijs of binnen de gezondheidszorg naar mijn mening absoluut niet slecht.

Ik vraag me af waar jouw ideeen over een slechte salariering op gebaseerd zijn. Als die namelijk alleen op de berichten hier gebaseerd zijn, denk ik dat jij hier een verkeerd beeld van hebt en dat je zelf eens goed naar de verschillende salarissen zou moeten kijken, i.p.v. dit als advies aan anderen te geven.

• Sophie

Ik heb een eenmans-logopediepraktijk. Over mijn eigen inkomen zal ik niet klagen.Genoeg werk en genoeg inkomsten dus. Ik hoorde onlangs echter wat een vrouw van 34 verdient met broodjes klaarmaken in een kantine:12,50 per uur.

Daarom was ik zo geschokt door wat sommige mensen in loondienst in een logopediepraktijk verdienen.

Verder geef ik geen advies aan mensen die logopedist zijn of willen worden. Iedereen moet zelf weten wat hij nastreeft. Ikzelf werk niet alleen omdat het vak logopedie zo“leuk”is. Voor mij is geld verdienen een motiverende factor om mijn beroep te (blijven) uitoefenen.

• Logo84

Geen advies? Ik heb je regelmatig de vraag zien posten of mensen wel weten wat ze gaan verdienen als ze als logopedist in loondienst werken. Dit wekt bij mij toch de indruk dat je hen adviseert dit uit te zoeken voordat ze aan de opleiding beginnen. Wat ik overigens helemaal niet vreemd vind, je moet (naast je werk leuk te vinden) wel van je werk kunnen leven natuurlijk. Wat mij echter stoort, is het feit dat je consequent over ‘de logopedist in loondienst’ lijkt te spreken, terwijl er enorme verschillen zitten tussen logopedisten in loondienst in een particuliere praktijk en logopedisten elders in loondienst.

Je bedoelt het ongetwijfeld goed, en het is je goed recht hier berichten te plaatsen die je wilt, maar je berichten hebben voor mij een negatieve lading. Wellicht ligt dat ook aan mijn interpretatie en het feit dat geschreven berichten nog al eens verkeerd over kunnen komen, maar kon het toch niet laten er op te reageren… Het werk van logopedist in loondienst in de gezondheidszorg verdient namelijk absoluut niet slecht en ik zou het vervelend als mensen door jouw berichten die indruk krijgen.