Behandelen of niet?

• LogoinGC

Hallo collega's

Ik heb een clientje van 2;9 jr. Hij is aangemeld voor logo via het MD-team van zijn PSZ vanwege een taalontwikkelingsstoornis. Hij zegt nog geen 2wrdzinnetjes. Echter, hij is bekend met een algehele ontwikkelingsachterstand van een half jaar.

Ik heb hem getest met Schlichting en Reynell. Hier op scoort hij een score met een leeftijdsequivalent van 2;2 jaar. Ongeveer een half jaar vertraging in de taalontwikkeling dus. Nu komt dit overeen met de algehele ontwikkelingsachterstand van een half jaar. Ik ben dus geneigd om dit jongetje niet te behandelen, omdat ik dan met hem moet gaan proberen om boven zijn ontwikkelingsleeftijd te werken.

Wat zouden jullie doen?

mvg

• Logopedist

Als zijn taalcapiciteiten overeen komen met zijn cognitieve capaciteiten spreek je niet van een taalachterstand/stoornis. dus zou er geen indicatie zijn voor behandeling.

Misschien wel goed om te bekijken hoe zijn communicatieve functies ontwikkeld zijn en of je hierbij de ouders kunt ondersteunen?

Overigens geeft de Reynell vaak wel een hogere score (soms wel 10 punten!) dan de nieuwe Schlichting Taalbegrip. De normeringen van de Reynell zijn inmiddels wel verouderd. volgens mij mag je hem daarom in 2013 ook al niet meer gebruiken voor aanvraag van Rugzakjes etc

• anneke

als aanvulling op de reactie van Logopedist (waar ik het helemaal mee eens ben)

de normering van de leeftijdsequivalenten zegt helemaal niets. je kunt beter scoren in Percentielen, dat zegt meer over het vergelijk met leeftijdsgenootjes.

• LogoinGC

Bedankt voor jullie reacties!

Zijn communicatieve functies zijn prima voor zijn leeftijd. Het is een erg communicatief ingesteld kind.

Helaas is er nog onvoldoende budget voor een nieuwe schlichting, maar hij gaat er zeker komen! Maar voor nu heb ik dus eigenlijk geen indicatie voor behandeling. Dus voor nu is het indirecte therapie in de vorm van adviezen aan ouders en psz-leidsters.

• jutta

Ha Logo,

Soms worden jonge kinderen met (grote) ontwikkelingsachterstanden doorgestuurd naar het revalidatiecentrum. Daar krijgen ze dan allerlei therapieen om hun ontwikkeling zoveel mogelijk te stimuleren. Er wordt niet gekeken naar achterstanden tov totaalontwikkeling omdat dat bij jonge kinderen nog niet zo heel duidelijk te onderscheiden is.

Wanneer je op deze manier redeneert dan zou hij dus wel in aanmerking moeten komen voor ontwikkelingsstimulatie. Ik weet niet of dat logopedie moet zijn, maar ik vind dat hij wel recht heeft op aandacht.

Jutta

• LogoinGC

Dat ben ik met je eens Jutta, maar op dit moment wordt daar ook verder naar gekeken en worden de mogelijkheden voor gezinsbegeleiding onder de loep genomen.