Opleiding Logopedie via het NCOI

  • Roosbosman@hotmail.com

    Goedenavond,

    Graag zou ik jullie mening willen weten over het volgende:

    Ik ben 31 jaar en wil in september starten met de opleiding Logopedie. Ik ben super enthousiast en heel erg gemotiveerd. Ik heb een dag meegelopen met een logopediste en dit is wat ik wil!

    Omdat ik 2 kinderen heb is de voltijdvariant voor mij geen optie. Echter, er wordt in Nederland maar 1 deeltijdopleiding aangeboden en die zit in Groningen. Dit komt voor mij neer op een reistijd van 3 uur heen en 3 uur terug. In combinatie met een gezin is dit niet te doen.

    Nu biedt het NCOI sinds 2011 ook deze opleiding aan. Ik wil er duidelijk bij zeggen dat een thuisstudie (zeker voor dit beroep) niet mijn eerste keuze is, maar er zijn geen alternatieven..

    Wat is jullie mening? Het is mijn grote droom om logopediste te worden, maar ‘kom ik aan de bak’? Zouden jullie een NCOI student in jullie praktijk stage laten lopen? En denken jullie dat het gebrek aan klassikaal onderwijs te compenseren is door bijvoorbeeld veel praktijkervaring (stage ervaring) op te doen?

    Ik kan dit wel graag willen, maar als niemand mij met dit diploma serieus neemt dan houdt het op :( . Zomer 2013 wordt de opleiding waarschijnlijk geaccrediteerd, dus daar wil ik sowieso eerst op wachten.

    Ik ben heel benieuwd naar jullie visie!

    Groeten, Roos

  • NCOI Opleidingsgroep

    Beste Roos,

    Wat leuk dat je interesse hebt in onze opleiding Logopedie. NCOI is een klassikale opleider en de opleiding HBO Logopedie (1 of 2 jaar) wordt dan ook op meerdere locaties in Nederland aangeboden, onder andere in Utrecht en Amsterdam. De praktijkmodules vinden plaats in Utrecht. De bijeenkomsten staan in het teken van oefenen met technieken en instrumenten, zodat je de belangrijkste vaardigheden ontwikkelt om veelvoorkomende en eenvoudige begeleidingsvragen te herkennen en behandelen. Je kunt meer lezen op www.ncoi.nl/logopedie.

    We vertellen je graag meer over deze opleiding of onze andere opleidingen op het gebied van logopedie. Je kunt contact met ons opnemen via 035 - 6 400 411.

    Met vriendelijke groet,

    NCOI Opleidingsgroep

    Stephanie Philips (bereikbaar van woensdag t/m vrijdag)

    Chiron de Bree (bereikbaar van dinsdag t/m vrijdag)

  • Logopedist VV

    Dag Roos,

    Ik zou inderdaad wachten tot het geaccrediteerd wordt, want anders zit je zonder erkend diploma en dan kan je nog niets.

    Wat betreft de inhoud van de opleiding is het heel lastig te zeggen of je het klassikale onderwijs gaat missen. In mijn studietijd werkten we veel in groepen: als groep casussen uitwerken, met elkaar oefenen (bijvoorbeeld testen en onderzoeken bij elkaar afnemen, audiometreren etc.). Het is, naar mijn mening, een hele praktijkgerichte opleiding. Natuurlijk loop je stages, en doe je dan praktijkervaring op. Maar juist het feit dat je met andere studenten kunt samenwerken vond ik heel waardevol. Ik weet niet in hoeverre je dat gaat missen.

    Ik zou een NCOI student niet weigeren als stagiair, mits het geaccrediteerd is. Voor mijn zijn andere zaken daarin bepalender: klikt het (je moet toch een periode lang met elkaar samen doorbrengen), zie ik therapeutische vaardigheden, etc.

    Ik hoop voor je dat het lukt om je droom waar te maken! Logopedist is een superleuk beroep! :)

  • logopedist

    de opleiding bij het NCOI beslaat verschillende modules. wel moet je nagaan of het diploma je ook de volledig BIG-erkende titel logopedist geeft die ook geldig is voor de zorgverzekeraars. Officieel is de opleiding namelijk 4 jaar fulltime en kan ik me niet voorstellen dat je in 1 of 2 jaar thuisstudie bij het NCOI dezelfde stof aangeboden krijgt.

    misschien ook goed om bij onze beroepsvereniging te informeren alvorens je een keuze maakt? www.logopedie.nl

    succes!

  • Sophie

    Als ik de site van het NCOI lees valt ook mij op dat alleen over modules logopedie gesproken wordt. Belangrijk dus om te weten of je je logopedist mag noemen na hun opleiding of dat je alleen kennis genomen hebt van wat het vak logopedie inhoudt. Heb je elders op deze site al gelezen wat een logopedist in loondienst verdient?

    Is het dan nog steeds alle moeite die je gaat doen waard? Kan de schoorsteen roken van het bedrag dat je gaat verdienen?

  • Logopedist VV

    Je kunt bij de NCOI ook de 4 jarige bacheloropleiding doen, dus niet alleen losse modules. Daar gaat het ook over wat betreft de accreditatie. Het is dus de volledige opleiding logopedie.

    Maar Sophie, je laat het klinken alsof je als logopedist heel weinig verdient. En daarbij, is salaris je enige drijfveer? Persoonlijk vind ik dat je moet doen wat je leuk vindt. Als ik ‘rijk’ wilde worden was ik wel advocaat of tandarts geworden… Daarbij heb ik het echt niet slecht als vrijgevestigd logopedist. Ook in loondienst in een praktijk heb ik niet slecht verdiend (ruim 20 euro per uur). En als je in loondienst van een school of instelling werkt, is het salaris ook zeker niet laag. Goed onderhandelen helpt een hoop. Het hangt ervan af waar je terecht komt/wilt komen. Wat is belangrijker? Een baan waar je blij van wordt en met plezier doet, of een baan waar je goed mee verdient, maar minder voldoening uit haalt?

  • manja

    Beste Roos,

    Ook ik wil vanaf september logopdie gaan studeren. Voor mij is het nog niet duidelijk wat het wordt, maar

    ik weet inmiddels ook dat er in spetember een deeltijdopleiding gaat starten aan de hogeschool in Almere.

    Een informatieavond over deze deeltijdvariant is op dinsdag 5 maart vanaf 19.00 tot 21.00.

    Je kunt het beste contact met de hogeschool opnemen voor meer informatie. Succes!

  • Ellen

    Beste Roos,

    Logopedist is een fantastisch beroep en dat zeg ik ook na meer dan 20 jaar in het vak te zitten.

    Ik heb jarenlang lesgegeven op de opleiding Logopedie in Utrecht, meerdere jaren in de curriculumcommissie en ik kan mij niet voorstellen dat je logopedist kan worden via NCOI in 2 jaar.

    Daarvoor is het beroep veel te breed en complex. De afstudeeronderzoeken hadden een hoog niveau in Utrecht; de leerstof vraagt inzicht en goede begeleiding.

    In mijn groepen had ik regelmatig moeders die student waren, soms met heel kleine kinderen. Studenten die op een bepaalde dag geen les konden volgen probeerden van groep te ruilen, ik gaf daarvoor altijd toestemming. Dus bel op naar de opleiding Logopedie in Utrecht (goede opleiding!), vraag een persoonlijk gesprek aan en leg je situatie voor, vraag wat wel en niet mogelijk is. Ik heb nog nooit gehoord van de mensen Chiron de Bree of Stephanie Philips of hun logopedische kwaliteiten en snap niet goed hoe zij deze opleiding in elkaar gebakken hebben en welke commissies daarbij gesuperviseerd hebben. Ik ben zeer suspicious naar het NCOI, kan ook geen deugdelijke studiegids van deze opleiding vinden. Als ik kijk naar het studieprogramma snap ik niet dat je daar logopedist van kan worden; het komt op mij niet samenhangend over, ik mis allerlei onderdelen. Heel veel succes, en op naar een goede opleiding logopedie met een deugdelijk samenhangend programma.

    Ellen, klinisch linguist/logopedist/orthopedagoog i.o.

    (zie hierbij, van site NCOI geplukt; studiegids kan ik niet vinden):

    Studieprogramma 240 EC

    1e fase

    Vitaliteit en gezondheid 8 EC

    Cliënt en diagnose 8 EC

    Logopedie 8 EC

    Taalanalyse volgens TARSP * 8 EC

    Taal- en stemtherapie * 8 EC

    Casuïstiek TOS en dyslexie * 8 EC

    Eindopdracht 6 EC

    Praktijkprogramma 16 EC

    2e fase

    Neurologische stoornissen en logopedie 8 EC

    Logopedie bij kinderen 8 EC

    Audiometrie en fonetiek 8 EC

    Stemtherapieën, articuleren en stem geven * 8 EC

    Klinische logopedie * 8 EC

    Interviewen en observeren * 8 EC

    Eindopdracht 6 EC

    Praktijkprogramma 16 EC

    3e fase

    Professionele (para)medische dienstverlening 12 EC

    Therapeutisch handelen en communiceren 12 EC

  • Annelies

    Ik heb dezelfde overweging als Roos en ben erg benieuwd of de opleiding via NCOI inmiddels geaccrediteerd is. Ik woon in Zeeland, werk 3 dagen en heb een gezin met 4 kindjes tussen de 8 en 4 dus een voltijdsopleiding volgens of naar Groningen/Eindhoven zijn gewoon niet bepaald binnen de mogelijkheden…hoop niet dat dit betekent dat ik mijn gedroomde carriereswitch al op mijn 37e moet opgeven :-)

  • Roos

    Super bedankt voor alles goede adviezen!!

    De NCOI studie waar ik het over heb duurt 4 jaar en is een Bachelor opleiding. Vanaf het eerste jaar word je al geacht stage te lopen (in tegenstelling tot de deeltijdopleiding) en ook is er 1 lesavond per week.

    Inmiddels heb ik weer 2 keer meegelopen met een logopedist. Eenmaal in een praktijk (veel schisis kinderen) en eenmaal in een bejaardentehuis (veel afasie patiënten). Dit laatste sprak mij het meeste aan, maar allebei waren super boeiend!!

    Ik ga meteen de deeltijdopleiding in Almere onderzoeken. Had hier nog nooit over gehoord.

    Nogmaals bedankt voor alle tips! Groeten, Roos