Opleiding Logopedie via het NCOI

  • Manja

    Hoi, mijn mailadres is manjaschoemaker@hotmail.com

  • Christine

    Hoi Roos,

    Ik ben nu leerkracht basisonderwijs en zou best wat anders willen.

    Het vak logopedie lijkt mij een leuke carrières switch.

    Dit kan je dit dus deeltijd volgen via de ncoi.

    En een jaar later is het nog niet geaccrediteerd.

    Ik wil niet 4 jaar leren om vervolgens te horen dat je geen baan kan krijgen.

    Een paar vragen.

    Hoe bevalt de opleiding?

    Hoeveel uur buiten je lesavond ben je bezig?

    Krijg je nog extra financiële steun via je werk?

    Ik werk straks vanaf september weer 3 dagen (wo. do vr)

    Hoeveel stage ga je lopen?

    Ik wil eigenlijk wel twee dagen de kinderen van school halen :-)

    Een ander ncoi student mag uiteraard ook zijn ervaring delen!

    En ik ga volgende week ook de ncoi bellen. Maar die geven uiteraard een gunstig antwoord haha

    Groeten,

    Christine

  • Roos

    Hallo Christine,

    Ik ben afgelopen september bij het NCOI gestart met de HBO Bachelor logopedie en ik ben heel enthousiast. Het is zo'n ontzettend leuk, interessant en breed vakgebied!!

    We zijn met een groep van 8 cursisten en iedereen is super gemotiveerd. De leeftijden variëren van 21 tot 50+. Persoonlijk ben ik blij dat ik de opleiding nu pas doe. Ik heb nu meer levenservaring dan op mijn 18e, wat ervoor zorgt dat ik dingen nu sneller ‘snap’ en ook meer empathie kan opbrengen. Daarnaast moeten we allemaal langer werken, dus met een beetje geluk kan ik dit vak nog zo'n 30 jaar uitoefenen. Naar mijn idee ben je dus nooit te laat voor een carierreswitch :)

    Wat betreft de studiebelasting: Die is hoog. Het is echt een pittige opleiding. Mijn kinderen (4+6) zitten op school. Ik werk 2 dagen en daar komt volgend jaar nog een stage bij. Ik zit vrijwel iedere avond, als de kinderen naar school zijn (en vaak ook daarna) en in het weekend te leren. Het is zeker geen cursusje wat je er even ‘bij doet’ en ik weet dat de andere cursisten dit ook zo ervaren. Ik denk dat het goed is om dit vooraf in te calculeren. (Hier thuis gaat alles volgens een zeer strak schema:)

    Wat ik jammer vind is dat de reacties vanuit ‘logopedieland’ vaak niet zo enthousiast zijn. Op dit moment zijn er nog geen studenten afgestudeerd (onbekend maakt onbemind) en de opleiding is (nog) niet geaccrediteerd. Ik heb tot nu toe 2 afwijzingen op een stageverzoek gehad, enkel omdat ik via het NCOI studeer. Ik hoop dat het tij keert zodra de accreditatie binnen is, want het zijn allemaal studenten die vreselijk hard werken en heel bewust voor deze opleiding kiezen. Het is makkelijk om er iets van te vinden, maar deeltijd alternatieven worden er ook niet aangeboden (Op Groningen en Almere na).

    Wat betreft de accreditatie: Ik verwacht dat die er binnenkort komt. Er wordt heel hard aan gewerkt en ik vind dat het NCOI erg haar best doet door aan alle wensen gehoor te geven. Het is een commerciële instelling, dus dingen worden snel geregeld en de docenten (freelancers) zijn erg goed.

    Dit is slechts mijn mening. Ik heb ook lang getwijfeld vanwege de accreditatie, maar ik heb het idee dat er nu schot in zit. Het idee dat ‘dit is wat ik wil’ maakt heel veel goed. Veel succes met het maken van je keuze!!

    Groeten, Roos

  • Christine

    Hoi roos,

    Dank je voor je antwoord.

    Hoeveel uur ben je dan ongeveer bezig?

    Zelf werk ik vanaf september weer drie dagen en zijn mijn kinderen ook 4 en 6 jaar!

    Ik twijfel over logopedie en een twee jaar master sen richting leren. En deze wordt wel betaald.

    Deze zou 15 uur studie zijn met school. Alleen blijf je dan in het onderwijs. :-). Of met geluk iets van rt!

    Morgen ga ik in elk geval de ncoi bellen en ook kwa stage,

    Als ik drie dagen werk en nog 2 dagen stage moet lopen zou ik dit een te grote belasting voor mezelf en het gezin vinden.

    Mijn man werkt ook veel dus hij kan niet meer dan 1 dag voor de kinderen zorgen.

    Gr. Christine

  • Roos

    Hoi Christine,

    Ik tel mijn uren niet, maar als ik snel reken studeer ik zeker 20-25 uur per week. Ik moet er wel bij zeggen dat ik perfectionistisch ben en ook niet super stressbestendig. Als je makkelijk de boel de boel kunt laten en tevreden bent met een zesje is het misschien beter te doen..:)

    Maar; zoals ik al eerder zei ervaren andere studenten die druk ook, dus het is echt wel pittig. Mijn man werkt 5 dagen per week van 7.00-18.30. Als je een man hebt die wel op tijd thuis is en bijvoorbeeld kan koken en de kinderen naar bed brengt, scheelt dat al heel veel. Ook betaal ik de opleiding zelf.

    Ik denk dat het misschien wel scheelt dat je een PABO achtergrond hebt. In dit 1e leerjaar hebben we heel veel over kinderen en taalontwikkeling gehad en die achtergrond heb ik niet. (Ik kom uit de detailhandel en dan is dit wel een hééél andere wereld!)

    Veel succes met je keuze. Laat je niet afschrikken. Het is hoe ik het nu ervaar (alle begin is moeilijk) en ik ben ook nog maar in lesjaar 1 natuurlijk!

    Groeten, Roos

  • Eswee

    Hallo Roos,

    Ik overweeg ook om de opleiding logopedie bij de NCOI te gaan doen. (Omdat ik al een bachelor diploma heb is dit wellicht voor mij de enige optie…)Het lijkt mij namelijk een erg leuke opleiding! Ik zou hier dan ook heel graag meer over willen weten. Mag ik je misschien een privé-bericht sturen met wat vragen? Hopelijk kan je me helpen de knoop door te hakken :).

    Gr,

    S.

  • Eswee

    Hallo,

    Ik overweeg ook om misschien de opleiding logopedie via de NCOI te gaan volgen. Het lijkt mij een superleuke opleiding! Ik heb alleen wel wat vragen. Mag ik je misschien ene privé-bericht sturen met wat vragen? Hopelijk kan je me helpen de knoop door te hakken!:)

    Alvast bedankt!

    Gr.

    S.

    Student op zoek naar stageplek! Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo allemaal,

    >

    > Ik volg momenteel de opleiding logopedie bij het

    > NCOI en zit inmiddels in mijn tweede jaar.

    > Een behoorlijk pittige opleiding maar ook zo

    > interessant!

    > Het is absoluut niet alleen maar een thuisstudie

    > aangezien wij regelmatig klassikale bijeenkomsten

    > hebben die verzorgd worden door erkende

    > logopedisten. De eigen stem en spraak neemt een

    > grote rol in, en terecht.

    > Helaas is de opleiding nog niet geaccrediteerd

    > maar hier zijn ze hard mee bezig. Ook vindt er aan

    > het begin van de opleiding een screening plaats op

    > basis van de eigen stem/spraak/gehoor.

    > Helaas ondervinden wij als eerste lichting een

    > aantal opstartproblemen. Zoals bijvoorbeeld te

    > weinig begeleiding bij de portfolio-opdrachten

    > door iemand vanuit het werkveld. Maar wat mij

    > echter het meest frustreert is dat ik op moment

    > enorm vastloop in mijn studie omdat ik geen

    > stageplek kan vinden.

    > Tot moment dat de opleiding geaccrediteerd is,

    > biedt het NCOI een korting aan op cursussen die

    > logopedisten kunnen volgen. Met deze cursus kunnen

    > punten worden behaald net zoals met het begeleiden

    > van een stagiaire (mits het om een geaccrediteerde

    > opleiding gaat dus)

    > Maar helaas, ondanks bovenstaande al meer dan 30

    > afwijzingen. Spijtig genoeg helpt het NCOI ons

    > hier absoluut niet bij. Zodra logopedisten het

    > woord `NCOI`horen of lezen, haken ze af. Enerzijds

    > snap ik dit omdat een stagiaire begeleiden heel

    > wat energie vergt en zij liever voor veiligheid

    > kiezen. Anderzijds verdienen wij als student net

    > zo goed een eerlijke kans. Naast een gezin en/of

    > baan is het voor veel studenten een enorme

    > prestatie om i.i.g. al het eerste jaar succesvol

    > afgerond te hebben. Hopelijk gaan steeds meer

    > logopedisten dit ook inzien en wellicht helpt deze

    > discussie daar een beetje bij! :-) En via deze weg

    > laat ik meelezende logopedisten meteen graag weten

    > dat ik sta te popelen om te beginnen met mijn

    > stage! :-)

    >

    > Groetjes, van een gemotiveerde student.

  • may

    Hallo,

    Ik ben ook geïnteresseerd, hoe zijn jouw ervaringen tot nu toe=

    grt may