IQ en scores celf

  • joyce

    Op dit moment heb ik een leerling in behandeling met een gemeten IQ (totaal) van 67. Er is nauwelijks verschil tussen verbaal en performaal. De leerling scoort op de CELF met name op de receptieve taalindex hoger dan het IQ doet vermoeden. Het verschil tussen de receptieve en expressievetaalindex is groot,significant. Nu probeer ik inzicht te krijgen in de verhouding IQ en de scores op de CELF. Kan iemand hier iets meer over vertellen?

    Het IQ is in dit geval laag, de receptieve taalindex scoort gemiddeld en de expressieve taalindex scoort laag.

    Wanneer ik de testscorelineaal gebruik past het IQ totaal niet bij de scores op de CELF.

    Het IQ is bepaald met de WISC, de psycholoog gebruikt de SON niet. Zelf denk ik, dat de SON een beter beeld geeft.

    Verschil verbaal performaal komt niet altijd naar voren in de WISC .

  • ellen

    Beste Joyce, je vraag komt op mij niet helemaal helder over.

    Hoe oud is de leerling?

    Wat is het VIQ , wat het PIQ? evt. normscores verbale subtesten opvragen bij de psycholoog, geeft al meer inzicht

    Wat scoort de ll. precies op de recept. taalindex? wat scoorde hij op de subtesten? wat waren je observaties daarbij?

    Wat scoort de ll. precies op de expr. taalindex? wat scoorde hij op de subtesten? wat waren je observaties daarbij?

    Als je meer informatie geeft wordt het makkelijker om hierover te redeneren en mogelijke redenen te vinden voor de discrepanties.

    Realiseer je goed dat de CELF andersoortige taalaspecten meet dan de verbale taken van de WISC.

    Laat onverlet dat het wel goed is om je af te vragen hoe e.e.a. tot stand is gekomen en wat dat nu precies zegt over die leerling.

    Wat is je achterliggende vraag bij deze leerling? groet, Ellen

  • joyce

    Ik zal het enkele gegevens aanvullen.

    TIQ = 67

    VIQ = 67

    PIQ= 72

    Beide schalen zijn intern inconsistent en daarom is er door de psycholoog gekeken naar het intelligentieniveau op factorniveau.

    Scores op de verschillende onderdelen van de WISC worden helaas in dit verslag niet gegeven. (verslag van instantie buiten school)

    Er is sprake van een dysharmonisch profiel (kijkend naar factorniveau) met verwerkingssnelheid als positieve uitschieter ten opzichte van de verbale begripsfactor en de perceptieve organisatiefactor.

    In de conclusie van het psychologisch verslag staat genoemd, dat de leerling moeite heeft met het uitdrukken en het begrijpen van taal.

    De leerling is slechthorend, maar heeft een goede aanpassing.In de 1 op 1 situatie is er voldoende spraakverstaan.

    Er is sprake van ADHD, waarvoor medicatie.

    De CELF, afname 9 jaar en ouder.

    - De Receptieve Taalindex komt uit op een percentielscore van 42,1

    Normscore BAV is 11, normscore WCR-R is 9, normscore SR is 9.

    - De Expressieve Taalindex komt uit op een percentielscore van 8,1

    Normscore ZH is 7, Normscore ZF is 7, normscore DW is 1 en normscore AW is 3

    - De Taalinhoudindex komt uit op een percentielscore van 32,0

    Normscore DW is 1, WC2-T is 9, en TB komt uit op een normscore van 12, BAV is 11

    - De TaalVorm Index komt uit op een percentielscore van 5,5

    Normscore ZH is 7, normscore ZF is 7 en normscore ZS is 5.

    Het verschil tussen de receptieve en expressieve taalindex is significant te noemen.

    In de handleiding staat genoemd, dat de resultaten op de CELF een matig hoog verband houden met het totaal IQ op de WISC, met name bij de Indexscores.

    Taalvormindex komt het dichtst bij het gemeten IQ, toch verwacht ik op basis van de uitkomst van de CELF een hoger IQ. Een TIQ van 67 lijkt mij erg laag. Ook wanneer ik kijk naar het PIQ verwacht ik een hoger uitkomst.

    Aangezien wij sinds kort met de CELF werken, kan het zijn dat ik iets over het hoofd zie of een denkfout maak. Daarom zou het fijn zijn wanneer meer ervaren CELF- afnemers met mij meedenken. Intern komen we eigenlijk tot de conclusie, dat het geheel complex is en is het voorstel van de psycholoog om enkele onderdelen van de WISC opnieuw af te nemen.

    Wie kan meer verband tussen de gegevens aanbrengen en de in mijn ogen erg sterke uitkomst op de Receptieve Taalindex eventueel verklaren?

    Joyce

  • Ellen

    hallo Joyce,

    Belangrijk is om wat meer over de subtesten en subtestscores van de WISC te weten.

    Het verbale deel vd WISC bestaat uit 5 onderdelen

    Woordenschat, Overeenkomsten, Begrijpen, Informatie en Rekenen

    In deze test zitten 3 verbale subtesten die alle drie een groot beroep doen op uitlegvaardigheid (en lijken op de DW van de CELF > terwijl ik dit zit te typen zie ik in de handleiding van de CELF dat de DW van alle subtesten de hoogste correlatie heeft met het VIQ van de WISC, dat klopt dus als een bus), namelijk ‘Woordenschat’ en ‘Overeenkomsten’ en ‘Begrijpen’

    Bij Woordenschat moeten kinderen woorden uitleggen. Het is een taak die erg lijkt op DW

    bij Overeenkomsten moeten kinderen uitleggen op welke manier begrippen hetzelfde zijn. De uitlegvaardigheid bij deze taak is belangrijk, omdat kinderen meer punten verdienen wanneer ze zorgvuldiger en met gebruik van een categoriebegrip aangeven wat de overeenkomst is. Dus hoe sterker de kinderen zijn in het formuleren, hoe meer punten ze hierop scoren.

    Bij Begrijpen geldt hetzelfde. Hierbij moeten kinderen een soort Taaldenkvragen uitleggen, van het type: wat doe je als je rook en vuur uit het huis van de buren ziet komen (en veel complexere uitlegvragen). Ook hierbij een groot beroep op de formuleringsvaardigheid, naast het inzicht in wat er moet gebeuren.

    Bij Informatie gaat het om kennis die kinderen verworven hebben (vragen van het type: wie was Napoleon; waar wordt papier van gemaakt (let op, dit zijn geen echte voorbeelden uit de WISC). Bij informatie is de formuleringsvaardigheid ook van belang, maar de kennis staat hier duidelijk voorop.

    Bij Rekenen gaat het om begrip van verhaaltjessommen, auditief geheugen en hoofdrekenvaardigheid.

    Een kind dat morfosyntactisch sterk is maar heel zwak is in het to-the-point formuleren van gedachten, woorden, van logische relaties, haalt een lage score op de WISC-VIQ

    De WISC-V test geen morfosyntactisch begrip.

    Subtesten van de CELF zoals zinnen herhalen, zinnen formuleren, BAV, Taalbegrip komen niet in de WISC voor. Je ziet ook dat die behoorlijk lager correleren met de WISC VIQ.

    Als je nu ziet dat deze jongen op CELF DW een ss 1 haalt, geeft dat al wel een richting aan de verklaring. ss 1 is te vertalen in s.d. -3 (= Q 55). Die uitlegvaardigheid van dit kind lijkt heel zwak. Het is het enige onderdeel dat hij op de CELF zo zwak doet, en het gaat om een vaardigheid die cruciaal is voor de WISC-subtesten! En daar zal een deel van de sleutel liggen voor de zwakke scores op de WISC. Want dat betekent dat hij ws met 3 subtesten moeite zal hebben.

    Als hij ook weinig kennis van de wereld heeft en een zwak werkgeheugen heb je al voldoende ingredienten voor een laag VIQ. Maar dat wil je natuurlijk zeker weten, en daarom vraag je de SS scores bij die externe instantie op.

    Als de jongen nu ook nog ‘zijn dag niet had’ tijdens afname van de WISC of hij had niet zo'n goede match met de onderzoeker, scoorde hij in het onderste deel van het 95% betrouwbaarheidsinterval dat normaliter geldt bij afname ve test. Zijn werkelijke score die hij haalt op een betere dag en een betere gematchte onderzoeker ligt dan misschien een paar puntjes hoger, zeg 70 of 72. En dat komt al een stuk dichter in de buurt van de 79 van de ‘expressieve taalindex’.

    Dus, mijn advies zou zijn: vraag de subtestscores op.

    En kijk nog eens heel goed naar zijn def/formuleringsvaardigheid. Hoe goed kan hij iets uitleggen, een gedachte uitdrukken, op slimme wijze een relatie verwoorden?

    En: hoe zit het met zijn hoofdrekenvaardigheid van redactiesommen? als dat ook zwak is….

    Succes ermee! groeten, Ellen (ling en gedragswetenschapper)

  • joyce

    Hallo Ellen,

    Heel erg bedankt voor het uitgebreide meedenken!

    Ik kan nu wel zeggen dat ik verder kan en bovendien heb ik er aardig wat van opgestoken!

    We starten met het opvragen van de subtestscores. Ben benieuwd!

    Nogmaals hartelijk dank!

    Groet,

    Joyce