Ik heb een jonge vrouw in behandeling die erg veel gebruik maakt van haar kopstem. Ze is vierdejaars pabo-student en krijgt het dringende advies om naar de logopedist te gaan. Ik heb haar eerder in behandeling gehad wegens kraakjes in de stem. Ze past nu de adem-stemkoppeling goed toe in spontane spraak en de kraakjes zijn verdwenen. Van nature lijkt ze een wat hoge stem te hebben, maar ik hoor maar weinig borststem in haar stemgebruik. Ze voelt zich veilig in het hoge en bij instructies geven en voorlezen voor de klas schiet ze in haar kopstem. Dit levert veel spanning op. Als ik naar de borststem wil (bv. dmv glijtonen) dan zet ze de stem vast. Het lukt haar niet om haar stem laag te krijgen. Ik denk dat dit psychogeen is, omdat ze het niet fijn vindt om met een lage stem te praten en ze vindt het spannend om stemoefeningen te doen (bang dat andere mensen haar horen). Hoe moet ik met deze client aan de slag? Hebben jullie nog leuke oefeningen waarbij je wat onbewuster bezig bent met de borst- en kopstem?