Graag plaats ik onderstaande hier anoniem. Wellicht herkennen oud-docenten- of medestudenten het verhaal toevallig en weten zij dus over wie het gaat; het zij dan zo : -)
Met veel plezier heb ik de opleiding doorlopen; in 2011 heb ik mijn diploma in ontvangst mogen nemen. Echter, op de weg daar die eindstreep heb ik regelmatig getwijfeld of ik de studie voort zou moeten zetten. Niet vanwege de inhoud, want logopedie is en blijft een prachtig vak(gebied). Ik heb zelf echter een lichamelijke beperking. Het betreft een zenuwaandoening, waardoor spierfuncties aangetast raken. Het proces van spierfunctieverlies verloopt langzaam, van perifeer naar meer centraal, en beperkt zich meestal tot de extremiteiten. Hoewel weinig mensen met dezelfde aandoening uiteindelijk volledig rolstoelafhankelijk worden, heb ik zelf toch wel een matig ernstige variant. Het is niet ondenkbaar dat ik over 10 of 20 jaar (deels) rolstoelafhankelijk ben en dat mijn handfunctie meer verslechtert.
Bij het toelatingsonderzoek en gedurende de opleiding kwam tevens het probleem naar voren dat mijn stem weinig draagkracht heeft en beperkte resonans. Dat was echter geen reden voor afwijzing, maar ondanks veel oefening en begeleiding is dit uiteindelijk ook maar ten dele verbeterd. M.i. is mijn aandoening hier debet aan; ik ben wat fragiel en mijn middenrif is mogelijk al licht verzwakt…
Om het verhaal niet te lang te maken, zal ik me nu beperken tot mijn vraag/dilemma: Mijn aandoening en algehele functioneren hebben me erg onzeker gemaakt. Van de opleiding kreeg ik steeds het voordeel van de twijfel, maar in de praktijk wil en moet ik mijn vak op een verantwoorde manier kunnen uitoefenen. Kan een logopedist dat wanneer zij niet mobiel is, misschien straks zelfs rolstoelafhankelijk? En met genoemde lichte beperkingen in eigen stemgeving? Wat is jullie mening hierover en hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik stel oprechte, eerlijke reacties op prijs.
Voor de volledigheid: momenteel werk ik niet als logopedist.
Bij voorbaat dank!