Hallo allemaal,
Een tijd terug heb ik de spraak en taal van een jongetje van zes jaar getest. Er was het vermoeden van een achterstand, maar die bleek er nauwelijks te zijn. Qua spraak viel wel op dat jongetje slist en nog moeite heeft met de uitspraak van de /r/. Spraak was soms monotoon en spreektempo vrij traag. Ook enkele bijzonderheden in de contactname, eerder psychologisch onderzoek heeft echter geen duidelijke diagnose opgeleverd. Ouders wilden niet starten met logopedische behandeling. Wel vroegen ze zich af hoe het komt dat hij zo'n traag spreektempo hanteert. In dagelijkse situaties was dit het meest verstorend in gesprekken met hem. Ik heb tijdens het onderzoek niet kunnen vaststellen waarom hij zo traag spreekt. Het lijkt geen kwestie van zoekgedrag bijvoorbeeld naar de juiste uitspraak. Ouders wilden graag weten of er tips zijn om het spreektempo te versnellen. Graag hoor ik of er iemand ideeen heeft en of hier uberhaupt aan gesleuteld kan worden bij een toch nog tamelijk jong kind. Dank! Maria