Afasie en tweetaligheid

  • Vivian Scheffer

    Hallo logopedisten,

    Samen met een klasgenoot ben ik bezig met een literatuurstudie, en we zijn benieuwd naar de meningen van verschillende logopedisten. Hier beneden hebben we een aantal vragen opgesteld waarvan we graag een mening over zouden willen hebben van logopedisten die hier ervaring mee hebben.

    Onze PICO;

    Is therapie waarbij beide talen gestimuleerd worden effectiever dan therapie waarbij alleen de tweede taal gestimuleerd wordt, in het herstel van de moedertaal en de tweede taal bij meertalige afasiepatiënten?

    P: Meertaligheid bij Afasiepatiënten

    I: Therapie bieden waarbij de tweede taal gestimuleerd wordt

    C: Therapie bieden waarbij beide talen gestimuleerd worden

    O: Wat werkt het meest effectief, is het meest zinvol

    Wat wij graag zouden willen weten van logopedisten die ervaring met afasie en meertaligheid hebben;

    - Wat vinden jullie van het onderwerp van de literatuurstudie?

    - Wat is jullie mening m.b.t. de onderzoeksvraag?

    - Vinden jullie de formulering van de probleemstelling helder?

    - Hebben jullie bepaalde verwachtingen over de uitkomst van het onderzoek?

    - Hoe pakken jullie het aan in de praktijk: welke taal of talen stimuleren jullie in de behandeling van meertalige afasiepatiënten?

    - Hebben jullie positieve ervaringen/ resultaten geboekt bij een bepaalde aanpak van een behandeling bij deze doelgroep?

    - Hebben jullie in de praktijk nadelen ervaren aan het stimuleren van maar één taal?

    - Hebben jullie nog tips voor ons verdere onderzoek?

    - Is er volgens jullie behoefte aan een training over dit onderwerp? Wij moeten een fictieve training opstellen op school m.b.t. deze literatuurstudie. Wat zouden jullie graag in deze training willen zien?

    Als laatste willen we graag weten of er specifieke behandelmethodes gericht zijn op afasie in combinatie met meertaligheid

    Wij zouden het fijn vinden als jullie de ervaringen vanuit de praktijk willen delen met ons. Het is niet erg als jullie niet de tijd hebben of niet de mogelijkheid hebben om alle vragen te beantwoorden.

    Alvast bedankt voor jullie tijd.

    Groetjes,

    Annabelle en Vivian

  • Vivian Scheffer

    Bij nader inzicht zijn we tot de conclusie gekomen dat de onderstaande PICO beter aansluit op de artikelen die we gevonden hebben.

    Is therapie waarbij de moedertaal gestimuleerd wordt effectiever dan therapie waarbij alleen de tweede taal gestimuleerd wordt, in het herstel van de moedertaal en de tweede taal bij meertalige afasiepatiënten?

    P: Meertaligheid bij Afasiepatiënten

    I: Therapie bieden waarbij de moedertaal gestimuleerd wordt

    C: Therapie bieden waarbij de tweede taal gestimuleerd wordt

    O: Wat werkt het meest effectief, is het meest zinvol

  • Hachiera@hotmail.com

    Beste Viviane en Annabelle,

    Ik ben een laatstejaarsstudente in de Logopedie en ben bezig aan mijn thesis dat gaat over hetzelfde onderwerp dat jullie hebben aangegeven.

    Omdat ik ook momenteel druk bezig ben met een literatuurstudie daaromtrent, ben ik wel geïnteresseerd in de antwoorden op jullie vragen.

    Als het mogelijk is zou ik heel graag de antwoorden van de logopedisten willen weten om i.f.v. mijn Bachelorproef ‘up to date’ te blijven! ;)

    Ik bedank jullie alvast en wens jullie véél succes met jullie werkstuk!

    Saartje

  • Sofie Verrijkt

    Hallo,

    Ook ik ben in het kader van mijn masterproef bezig met een literatuurstudie naar afasie bij twee- en meertaligen.

    Net als Saartje is mijn vraag dus ook of ik misschien jullie antwoorden op bovenstaande vragen zou kunnen krijgen? Kwestie van eens te zien hoe jullie dat aangepakt hebben, en zien of ik dezelfde resultaten gevonden heb. Er is immers zo gigantisch veel over geschreven, en ik vind regelmatig teksten die elkaar tegenspreken..

    Alvast bedankt

    Sofie Verrijkt

    Logopedie en Audiologie

    sofie.verrijkt@student.kuleuven.be