Hallo,
Sinds kort heb ik een jongen uit groep 3 in behandeling. De juf vroeg zich af of hij het verschil tussen bepaalde klanken wel goed kon horen (met name de /r/). Hij is eerder in behandeling geweest voor een fonologisch articulatie probleem. Het fonologisch probleem is volledig opgelost. De /r/ kan hij niet maken, er komt een soort /g/ geluid. Om te testen of hij het verschil tussen klanken goed kan horen heb ik het onderdeel klankonderscheiding van de TAK afgenomen. Hier scoort hij gemiddeld op. Tevens heb ik hem gevraagd om een aantal woorden met de /g/ en de /r/ op te schrijven. Enkele /r/ woorden schrijft hij met een /g/. Om hem van het betekenisverschil bewust te maken wil ik gaan werken met minimale paren. Dan moet hij, voor het productie gedeelte, wel de /r/ kunnen maken. Om de /r/ aan te leren, zijn we aan het oefenen met gorgelen. Het lukt hem om met water in de mond te borrelen. Hij maakt dus de juiste beweging, alleen geeft hij er geen stem bij. Om uit te leggen dat hij stem moet geven heb ik al het een en ander geprobeerd. Zo heb ik o.a. verschil gemaakt tussen lawaai geluidjes en stille geluidjes.
Heeft iemand nog andere suggesties?
Alvast bedankt!