Meisje vindt dat ze stottert

  • Liesbeth

    Hoi allemaal,

    Twee week geleden kwam een meisje van 14 bij mij. Ze vindt dat ze stottert. Ze heeft een laag IQ (75) en denkt veel na tijdens het praten. Hierdoor herhaalt ze woorden en gebruikt ze soms verlengingen. Dit alles gaat zonder spanningen en lijkt voor mij niet op stotteren. Meer tijd rekken voor woordvindingsproblemen.

    Heb cooperkit gedaan voor stotterfrequentie. Gemiddeld kwam ze op 3,5% uit. Dit waren verlengingen en herhalingen.

    Vooral bij opdrachten waar ze moest nadenken kwamen ze voor. Bij herhalen en voorlezen niet.

    In principe stottert ze niet, maar ze heeft er zelf wel veel last van. Mensen maken haar zinnen af als ze nadenkt etc. Ze zegt dat ze heel slecht praat. Kijkt dus negatief naar haar spreken.

    Ik denk dat ik hier wel iets mee moet, maar heeft iemand tips wat ik met haar kan doen om haar positiever naar haar eigen spreken te laten kijken?

    Ik vind het een lastige maar interessante casus.

    Groeten,

    Liesbeth

  • Sophie

    Moet ze positiever naar haar spreken kijken?

    Hoe je het ook noemt ( stotteren,laag denktempo,woordvindingsproblemen ),ze heeft last van de reacties uit haar omgeving. Aan die reacties kan ze misschien iets leren veranderen.

    Zoals je het ons hierboven uitlegt kun je haar ook uitleggen wat er volgens jou aan de hand is.

    Door de woordvindingsproblemen is haar denk-en spreektempo blijkbaar traag. Misschien vinden haar luisteraars dat ook wel en kan ze leren dat onder woorden te brengen: Ik denk langzaam, geef me even de tijd. Dat moet dan een standaardzin zijn die ze wel direkt en vlot te berde kan(leren) brengen zonder al te veel schaamte.

    En verder: ken je die tv-programma's waar een rij mensen op volgorde van gewicht staat? De persoon die denkt dat ze te dik is moet een plaatsje in de rij zoeken. Daar schat iedereen zichzelf veel te zwaar in.

    Op dezelfde manier kun je haar leren of op beeld laten zien wat de meeste mensen onder stotteren verstaan. Als ze haar werkelijke plaatsje in de rij van stotterpatienten vindt kan dat opluchting geven.

    Ik denk ook nog aan BDD( body dysmorphic Disorder). Ik behandelde ooit een meisje dat steeds uitriep: "Hoor je dan niet hoe hees ik ben? Ze had een normale stem en ging terug naar de huisarts omdat ze psychologische hulp nodig had.

    Zomaar wat invallen,

    groeten,

  • anne

    hallo ik ben een meisje van 14 jaar.

    ik begon eigenlijk met stotteren in de 1ste klas van het voortgezet onderwijs.. ik weet niet hoe het komt maar op één of andere manier stotter ik toch

    ik ben toen naar de logopediste gegaan.. zij had gezegd dat het bij mij geen stotteren was maar dat ik in me woorden blijft hangen als ik een spreekbeurt of een rollenspel moet uitvoeren…

    vandaag had ik er weer last van ik vind het zo verveelend..!!!!

    ik wil gewoon dat er iets mee gedaan word.. maar naar mijn idee werkt het gewoon niet!

    heeft iemand nog tips voor mij??

    groetjsessssss