Groot mechanisme/ klein mechanisme

  • vh

    Hallo

    Ik ben een studente logopedie en moet een opdracht maken rond het groot en klein mechanisme van de stem.

    Voor deze twee mechanismen moeten we oefeningen zoeken die passen bij het gebruik van een klein mechanisme en andere oefeningen die passen bij het gebruik van een groot mechanisme.

    Nu heb ik voor zowel het groot mechanisme als het klein mechanisme reeds oefeningen in de vorm van woorden en zinnen gevonden.

    Maar het is echter zo dat we ook twee gedichten moeten zoeken (één voor het groot en één voor het klein mechanisme) die gekoppeld kunnen worden aan een mechanisme.

    Na enkele dagen hopeloos zoeken, zinkt de moed me een beetje in de schoenen.

    Nu is mijn vraag: Heeft er iemand suggesties om een goed gedicht te vinden of weet iemand een gedicht dat hier bruikbaar voor is?

    Ik zou je alvast heel dankbaar zijn!

    Groeten

  • marit

    Annie M.G. Schmidt heeft er zat gemaakt.

  • Ellen

    Beste vh ()

    Wat een leuke vraag!

    vroeger (eh…1985) gebruikten wij voor het klein mechanisme ‘mijn nicht uit maastricht heeft een huis ingericht, voor onevenwichtige hazen’ enz. van A.M.G. Schmidt, zie een fragment uit dat gedicht hieronder. Voor het groot mechanisme gebruikte ik wel ‘denkend aan holland zie ik ..’ (h. marsman)

    M'n nicht uit Maastricht

    heeft een huis ingericht

    voor onevenwichtige hazen.

    Er zitten er elf

    behalve zij zelf

    en ze zijn elke nacht in extase.

    Dit was het gedicht

    van mijn nicht in Maastricht.

    En nou niet zeuren,

    hou nou je gezicht.

    (Uit: ‘De graaf van Weet-ik-veel’)

    succes ermee en laat eens weten of dit zinvolle suggesties waren. gr. ellen

  • Sophie

    Paul van Ostaijen , zowel voor groot als klein