/l/ wordt /j/

  • Marjon

    Hallo allemaal,

    Ik heb sinds kort een meisje in behandeling die de /l/ en /r/ nog niet uit kan spreken. Ze is ruim 5 jaar.

    Ze is al eerder in behandeling geweest vanwege een forse fonologische articulatiestoornis. Ze heeft tijdens die behandelperiode goede vooruitgang laten zien.

    Toen ze aan de slag gingen met het aanleren van de /l/ (fonetisch) stagneerde de behandeling en is er een behandelpauze ingelast.

    Sinds een maand is het meisje terug ze kan de /l/ en /r/ nog niet uitspreken ze worden beide als een /j/ uitgesproken.

    Ze hoort het verschil tussen de /l/ en de /j/ en is zich er heel erg van bewust dat ze deze klank niet uit kan spreken. Er is in het verleden al veel geoefend met mondmotoriek, dit is ook beter geworden.

    Wanneer ik tongoefeningen met haar doe zie ik zoekend mondgedrag. Na drie weken oefenen heeft ze nog steeds grote moeite om haar tong op de alveolairrand te zetten als dit gevraagd wordt. Wanneer ik met een spiegel wil oefenen klapt ze helemaal dicht. Moeder denkt dat dit te confronterend is. Daarnaast geeft ze heel snel op. Moeder geeft aan thuis niet te nadrukkelijk te oefenen, omdat er anders weerstand ontstaat.

    De afgelopen weken heb ik veel geoefend met het plaatsen van de tong op de alveolairrand en die vervolgens naar beneden laten vallen, tong schiet dan vaak interdentaal.

    Vanwege het zoekende mondgedrag zou ik het Dyspraxie onderzoek af willen nemen, maar die staat voor zover ik weet niet in de praktijk.

    Hebben jullie tips!

  • marit

    Waarom niet even de aandacht van de /l/ af en rustig aan beginnen met de /r/ via bijvoorbeeld gorgelen?

    En voor het gevoel kan een heel overdreven , interdentale /l/ even wat houvast geven en dan later de tongpunt steeds meer naar achteren tot aan de alveolairrand.

    Ze is nog best jong.

  • miranda

    wat bij mijn dochter met dit zelfde probleem goed hielp was het gebruik van eetpapier.

    Ze plakte een stukje eetpapier op de plek waar de tong heen moest. Gaf haar veel hulp.

    Tevens had ze een lolly (picto op een stokje) en een jojo (picto) . Bij het woord pakte ze het juiste picto erbij. /L/ lolly likken dus tong omhoog en /J/ jojo tong omlaag en mond open- dicht.

    hopelijk heb je er iets aan.

    vr gr miranda