Onbetaalde werkzaamheden

  • Logo

    Ik heb een vraag over onbetaalde werkzaamheden in een vrije vestiging. Ik werk in een praktijk en krijg per 14 behandelingen 1 administratie uur betaald. Mijn uurloon ligt erg laag (14 euro) en ik heb al 5 jaar geen loonsverhoging meer gekregen. Mijn baas verwacht dat ik vanaf januari 2014 alles op orde heb ivm een eventuele audit. Hier ben ik het helemaal mee eens, maar om bij alle cliënten alles volgens de kwaliteitstoets eisen in te vullen (zorgpad, verslaglegging) kost veel extra tijd. Dit is onmogelijk met 1 administratie uur per dag. Mijn baas verwacht dat ik hier extra tijd in investeer en dan onbetaald! Daarnaast ben ik zelf verantwoordelijk als er een audit komt en er iets niet klopt (kosten van de audit moet ik dan zelf betalen). Ze wil ook dat ik presentaties geef aan bijvoorbeeld tandartsen. Ze verwacht dat ik dit op mijn vrije dag doe en ook weer onbetaald. Volgens haar is dit cliënten werving en in mijn eigen belang. Ik vraag me af hoe dit in andere praktijken geregeld is?

  • Marit

    Dit klinkt als iets, waar je zeker met je baas over moet praten. Leg je standpunt uit en laat je baas zijn /haar standpunt verder uitleggen. Bespreek dan ook je salaris. Het lijkt alsof ook dat toch wel een belangrijk punt voor je is. Loop er niet te lang mee rond. Als je niets zegt, weet je baas ook niet , dat jij ermee zit. Succes.

  • Logo

    Marit, bedankt voor je reactie.

    Binnenkort gaan we met alle werknemers eens rond de tafel zitten. Al mijn collega's ervaren hetzelfde en hebben dit, helaas zonder resultaat, al met mijn baas besproken. Met z'n allen staan we sterker. Hopelijk kunnen we dan voor verbeteringen zorgen.

  • logoV

    Ik snap je punt uit het oogpunt werknemer. Maar even vanuit het het oogpunt werkgever: jouw baas betaalt je 1 extra uur uit op 14 behandelingen. Dit uur krijgt zij niet uitbetaald door de zv. Al het extra werk ivm audits wordt ook opgelegd door de zorgverzekeraars, en krijgt ze ook niks voor uitbetaald…..

    Wat betreft de presentaties die je moet geven: je zou hier misschien een afspraak over kunnen maken dat je dat fifty/fifty doet.

    14 euro per uur zegt me niet zo heel veel: heb je nog pensioen, afkoop onregelmatigheid, vakantiedagen etc? Op hoeveel komt je uurloon uit ook inclusief deze dingen en met administratietijd erbij?

  • Logo

    Ik heb geen pensioenregeling. Ik krijg ook alleen betaald als ik een cliënt behandel. Als er afmeldingen zijn krijg ik niet betaald. Van veel logopedisten heb ik begrepen dat in het tarief van de verzekering ook de extra werkzaamheden zitten. Ik weet niet of dit klopt?

    Een uurloon van 14 euro voor een logopedist met bijna 10 jaar werkervaring vind ik erg laag. Vooral als het risico van uitval voor mijn rekening is. Ik heb er voor gekozen om in loondienst te werken, omdat ik zelf niet de extra verantwoordelijkheden/werkzaamheden wil hebben die bij een eigen praktijk horen. Tijdens mijn sollicitatiegesprek werd ook aangegeven dat het startloon 14 euro is en er nog doorgroei mogelijkheden zijn. Mijn werkgever wil wel graag de lusten, maar niet de lasten die bij een eigen onderneming horen. De lasten komen bij de werknemers terecht. Ik zal in de toekomst dus werkzaamheden moeten gaan weigeren als mijn werkgever geen veranderingen wil aanbrengen.

  • Sophie

    14 Euro?????!!!!!!

    Wat weinig.