Rollende R

  • Klaas

    Goedendag,

    Ik heb al sinds jaar en dag moeite met het uitspreken van een rollende r. De r die ik gebruik is een huig-r, die bijna gelijk klinkt als een g en dus niet duidelijk is. Van mijn achternaam heet ik ‘Gruut’, en dat is dan enorm lastig uit te spreken. Ik vroeg me dan af of u toevallig een oefening voor mij heeft om een rollende R aan te leren.

    Met vriendelijke groeten.

  • Marit

    Hier zijn veel oefeningen voor. Ik zou naar een logopedist in de buurt gaan. Dat is het makkelijkst.

  • Ellen B.

    Er staan schitterende filmpjes op youtube. Echt waardevol. Deze vind ik bv. erg informatief:

    https://www.youtube.com/watch?v=XKRQMCHlONU (gevonden door te googelen op How I learned to Trill (rolled R)….. voor het geval de link niet werkt)

    Wat dit meisje precies duidelijk maakt is welke tongvorm je moet maken (u-shape).

    Ook enkele andere filmpjes kun je zoeken via de zoekterm trill-r of rolling r of spanish r.

    bv. de volgende link gaat naar een filmpje waar steeds genoeg pauzes in zitten om mee te oefenen:

    https://www.youtube.com/watch?v=j11Qy4dL67g (gevonden door te googelen op How to say the Spanish ‘r’ … voor het geval de link niet werkt)

    Ook het commentaar onder de filmpjes is informatief.

    Ik ken geen Nederlandse filmpjes met zulke duidelijke instructies. Dat komt omdat je in het Nederlands altijd zelf mag kiezen: tongpunt r of huig-r

    Logopedisten vind het iha makkelijker om iemand een huig-r aan te leren dan een tongpunt r. Ik ken eigenlijk geen een logopedist die met veel gemak en flair een kindje of volwassene een tongpunt r aanleert (en ik ken best veel logopedisten). Als ze er wel is hoop ik dat ze ook een filmpje op youtube zet en mij tegenspreekt.

    Klaas, je naam begint met GR. G wordt achter in de mond gemaakt met tong-rug, tongpunt-r voor in de mond met tongpunt. Dat is best een pittige combinatie. Begin niet met gr te oefenen is mijn advies. dd is makkelijker

    Veel succes, Ellen

  • Irene

    De meeste mensen hebben problemen met de huig-r, dat geldt niet voor mij, integendeel! Ik krijg juist te horen dat ik een te lang aangehouden, rollende, r heb, zoals de Schotten dat uitspreken. Met welke oefeningen kan ik mezelf dat afleren?