'R' laten rollen

  • merel

    Ik ben gewend om de huig-R uit te spreken, maar kan deze R niet laten rollen. Voor het leren van een bepaalde taal is de zg. tong-R vereist, die je wel kunt laten rollen.

    Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanleren (op volwassen leeftijd dus)?

    Bvd.

  • Bregje

    Hallo Merel,

    Een huig- is ook een goede in het Nederlands, mits deze rolt. Je spreekt van een brouw- als de huig- klinkt als een (foute articulatie).

    Met behulp van logopedie kun je de tongpunt- aanleren, maar wees ervan bewust dat als je de al op een goede manier kunt uitspreken (rollende huig-) het geen logopedische stoornis is. Je komt dan niet voor vergoeding van logopedie in aanmerking.

    Als je de huig- foutief uitspreekt, spreken we wel van een logopedische stoornis. Je zou er dan, in overleg met de logopedist, een tongpunt- aan kunnen leren.

    Ik zou je aanraden om contact op te nemen met een logopedist in de buurt, in ieder geval voor een eenmalig consult. Hiervoor heb je wel een verwijsbrief van de huisarts nodig. Succes

    Met vriendelijke groet,

    Bregje Hollanders, logopedist

  • Michelle

    In de opleiding voor logopedist moet je ook de tongpunt r leren maken als je dat nog niet kon, om het te kunnen leren aan je clienten. Ik vond het vind het nog steeds moeilijk. Een trucje wat mij heeft geholpen is om te oefenen met

    pdie-pdaa-pdoo, steeds sneller achter elkaar uitspreken en tada: de d is opeens een r geworden. Als je dan eenmaal voelt hoe hij wordt gemaakt kun je hem ook in andere posities oefenen en bijvoorbeeld woorden met pr- eerst uitspreken als pd-, bijv. pdinses. En dan achter elkaar zeggen tot het goed gaat. Als je geen indicatie krijgt van je huisarts zou je toch 2x ofzo kunnen gaan en dan zelf betalen. Als je een taalcursus volgt kost het tenslotte ook wat.Ik hoop dat je wat hebt aan deze tip.

    Veel succes met oefenen.