dysfatische ontwikkeling

  • Michelle

    Wie weet waar ik betrouwbare info kan vinden over dysfatische ontwikkeling, in relatie tot logopedie/verbale ontwikkelingsdyspraxie?

  • Margo

    Hallo Michelle,

    Er zit in Amsterdam een stichting Dysfatische ontwikkeling.

    De meningen over de diagnose zijn nogal verdeeld. Zelf stel ik deze diagnose niet, hoewel ik sommige “kenmerken” wel bij bepaalde kinderen tegenkom. Ik zie het als een primaire/specifieke taalontwikkkelingsstoornis (tenzij er nog meer aan de hand is). De kinderen die in buitenlandse literatuur als SLI (specific language disorder) bekend staan.

    Of je betrouwbare infomatie bij deze stichting kunt krijgen weet ik niet, zij staan achter de diagnose en de beschrijvingen en de behandeling ( Soderbergh-Tan). Het is mogelijk niet objectief.

    Ik heb mijn scriptie getracht over dit onderwerp te schrijven maar het was toen vrij lastig om objectieve literatuur over dit onderwerp te vinden. Toen (misschien is dit inmiddels wel gebeurd) was er niet of nauwelijks onderzoek gedaan naar de symptomen/kenmerken en oorzaak van een dysfatische ontwikkeling. Dus er was weinig literatuur over. Misschien is dat er nu wel.

    Als dat zo is ben ik daar erg benieuwd naar! Misschien dat andere mensen op dit prikbord daar meer over weten?

    Succes,

    Margo

    (logopedist speciaal onderwijs)

  • Mariëlle

    Hallo Michelle en Margo,

    Twee jaar geleden heb ik een tweedaagse cursus dysfatische ontwikkeling gedaan. Wat een verrijking!!! Deze cursus werd door twee logopedisten van het stottercentrum zeeland gegeven. Deze twee logopedisten houden zich veelal bezig met dysfatische ontwikkeling en hebben hier volgens mij ook een boek (omgaan met een dysfatisch kind / draaiboek) over geschreven. De auteur is Riet Grauwels.

    Tijdens de tweedaagse cursus werd diagnostiek en behandeling besproken en behandeld. Ook de Soderberg-Tan methode werd toegelicht. Het was vooral een heel praktische cursus, gericht op het logopedisch handelen.

    Zou je de cursus willen doen of graag informatie willen hebben, kun je contact opnemen met Stottercentrum Zeeland. Het adres en telefoonnummer is te vinden op www.logopediepraktijk.nl. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee!!

    Groetjes, Marielle (logopedist speciaal onderwijs cluster 2)

  • Margo

    Hallo Marielle,

    Ik ben vooral benieuwd naar (wetenschappelijk) onderzoek mbt een dysfatische ontwikkeling. Heb je op die cursus daar mogelijk iets over gehoord?

    groet, Margo

  • Michelle

    ook ben ik benieuwd naar wetenschappelijke info. Ik heb tijdens mijn stage (10 jaar geleden) ook van die stichting in Amsterdam gehoord, maar mijn toenmalige begeleidster had hier zo haar bedenkingen bij. Ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor, maar ook zeker geen diagnoses stellen waar ik geen verstand van heb.

    Michelle (logopedist werkzaam met kinderen met een verstandelijke beperking)

  • Marielle

    Tijdens die cursus is er wel aandacht besteed aan onderzoek. Tan, Nijokitjien en Gérard hebben onderzoek gedaan naar Dysfatische ontwikkeling. Gérard heeft dan ook aangegeven wanneer je precies spreekt van een dysfatische ontwikkeling. Tan en Nijokitjien zijn van dat centrum in Amsterdam.

    Groetjes, marielle