te hard praten door kind van 4

  • corina

    Wie herkent dit en heeft tips?

    Mijn zoon van 4 praat te hard, ondanks correcties, op ooghoogte praten met oogcontact, hand op schouder om hem te laten ontspannen en niet praten en iets anders tegelijk doen.

    Hij is eenmalig bij een logopediste geweest, maar die geeft aan dat ze nog niet kan oefenen met zo'n jong kind. Volgens haar praat hij zo hard, omdat hij het “normale” volume niet te pakken kan krijgen, dus om boven het fluisteren uit te komen.De KNO-arts vindt onderzoek te traumatiserend op zijn leeftijd.

    Herkent iemand dit en/of zijn er nog tips??

    We zijn ondertussen namelijk wel bang gemaakt, dat er stembandpoliepen kunnen ontstaan, die zijn stem kunnen beschadigen. En willen dat natuurlijk graag voorkomen.

    Alvast bedankt voor het meedenken, Corina.

  • bregje

    Beste Corina,

    Mijn eerste advies zou gehooronderzoek bij de kno-arts zijn. Als er kno-problemen zijn (bijv. vocht achter het trommelvlies) kan jouw zoontje zichzelf niet goed horen. Hierdoor kan hij luider gaan spreken. Ook mist hij informatie uit de omgeving.

    Ik zou als logopedist toch een proefbehandeling geven om te kijken of de stemoefeningen aan slaan. Bij jonge kinderen kan best al succes geboekt worden. Als er niets aan gedaan wordt, kan het zo zijn dat jouw zoontje daadwerkelijk stemproblemen krijgt (hees, schor). Daarbij hoeven niet direct stembandknobbeltjes te ontstaan, maar dit komt wel voor bij jonge kinderen die hun stem verkeerd gebruiken of misbruiken.

    Bespreek dit goed met de huisarts. Je zou bij een andere logopedist (die misschien meer ervaring heeft met kinderen met stemproblemen) nog een second opinion kunnen vragen. Dit raad ik je wel aan.

    Succes!

    Met vriendelijke groet,

    Bregje

    Logopedist vrije vestiging