Hoi, allen
Ik ben nu ongeveer 10 werkzaam in de vrije vestiging en ben benieuwd naar de volgende mening van jullie over onderstaande vraag.
Hoe discrimineren jullie een VSTO, dus een pure ontwikkelingsstoornis, van een taalstoornis.
Richard
hallo Richard,
Wat bedoel je met discrimineren? Mijn diagnose blijft 3100, ook als de taalontwikkelingsstoornis een onderdeel is van een totale ontwikkelingsachterstand. ik probeer dan wel zoveel mogelijk informatie in te winnen over de aard van de achterstand en intelligentie. Wat kun je verwachten van de behandeling e.d. Soms is plaatsing op het speciaal onderwijs nodig. Dan wordt de behandeling voortgezet op school.
Groet,
Bregje
Vrijgevestigd logopedist
Hoi,
Ten eerste moet er achter de 10 in het originele bericht “jaar” staan maar dit terzijde.
Zoals je antwoord doet vermoeden maak je niet echt een verschil tussen een taalachterstand en een taalstoornis, net als ik overigens. Ik kwam op het idee door een onderzoeksverslag van een orthopedagoog. Deze gaf bij de conclusie van haar rapport aan dat de logopedist nog even(!) moest onderzoeken in hoeverre er sprake is van een taalstoornis. Ik heb desbetreffende persoon nog niet gesproken maar het zou kunnen zijn dat ze wil weten hoe groot de achterstand ongeveer is.
Net zoals jij aangaf is een taalstoornis een onderdeel van een groter geheel, zoals bij een afasie bij ouderen.
groetjes,
Richard
Nee, ik maak inderdaad ook geen onderscheid tussen een taalachterstand en een taalstoornis. Ik noem het in mijn verslaglegging eigenlijk altijd een vertraagde taalontwikkeling of taalontwikkelingsachterstand en specificeer dan nog wel of het op alle fronten vertraagd is of alleen qua taalproductie. Dat maak ik namelijk nog al eens mee in mijn praktijk. Reynell voldoende, Schlichting woordontwikkeling voldoende, maar zinsontwikkeling zwak/matig.
Dat even (!) onderzoeken wordt vaak gevraagd, ook door het REC voor indicatie speciaal onderwijs. Zij vragen echter zoveel onderzoeksresultaten dat je daar wel een paar uur mee bezig bent. En dan nog het uitgebreide verslag en dan maak ik nog weleens mee dat ik nog een aanvulling moet geven.
Groet
bregje
Ik ga trouwens in september de cursus CT2 doen (communicatieve taaltherapie bij kinderen met een taalniveau van 2-6 jaar). In deze cursus wordt de taalontwikkeling nog eens goed doorlopen en de stoornissen. Daarbij komt ook de gerichte behandeling naar voren. Schijnt een goede cursus te zijn. Wordt gegeven in Eindhoven en Utrecht (met flinke wachtlijsten).
Ik zal eens bekijken of in deze cursus naar voren komt wanneer je over een taalontwikkelingsstoornis of een vertraagde taalontwikkeling praat.
Interessant….
Ik neem aan kijken of de fouten die gemaakt worden wel of niet bij de normale taalontwikkeling passen? Van een taalstoornis is sprake als de fouten niet binnen de normale ontwikkeling horen, zoals
Als gemaakte fouten wél binnen de normale taalontwikkeling horen (dus de ‘normale’ fouten), het alleen later op gang komt dan normaal, is het een VSTO.
Ik ben overigens tweedejaars logopediestudent.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?