VSTO vs. taalstoornis

  • Richard

    Hoi, allen

    Ik ben nu ongeveer 10 werkzaam in de vrije vestiging en ben benieuwd naar de volgende mening van jullie over onderstaande vraag.

    Hoe discrimineren jullie een VSTO, dus een pure ontwikkelingsstoornis, van een taalstoornis.

    Richard

  • bregje

    hallo Richard,

    Wat bedoel je met discrimineren? Mijn diagnose blijft 3100, ook als de taalontwikkelingsstoornis een onderdeel is van een totale ontwikkelingsachterstand. ik probeer dan wel zoveel mogelijk informatie in te winnen over de aard van de achterstand en intelligentie. Wat kun je verwachten van de behandeling e.d. Soms is plaatsing op het speciaal onderwijs nodig. Dan wordt de behandeling voortgezet op school.

    Groet,

    Bregje

    Vrijgevestigd logopedist

  • Richard

    Hoi,

    Ten eerste moet er achter de 10 in het originele bericht “jaar” staan maar dit terzijde.

    Zoals je antwoord doet vermoeden maak je niet echt een verschil tussen een taalachterstand en een taalstoornis, net als ik overigens. Ik kwam op het idee door een onderzoeksverslag van een orthopedagoog. Deze gaf bij de conclusie van haar rapport aan dat de logopedist nog even(!) moest onderzoeken in hoeverre er sprake is van een taalstoornis. Ik heb desbetreffende persoon nog niet gesproken maar het zou kunnen zijn dat ze wil weten hoe groot de achterstand ongeveer is.

    Net zoals jij aangaf is een taalstoornis een onderdeel van een groter geheel, zoals bij een afasie bij ouderen.

    groetjes,

    Richard

  • bregje

    Nee, ik maak inderdaad ook geen onderscheid tussen een taalachterstand en een taalstoornis. Ik noem het in mijn verslaglegging eigenlijk altijd een vertraagde taalontwikkeling of taalontwikkelingsachterstand en specificeer dan nog wel of het op alle fronten vertraagd is of alleen qua taalproductie. Dat maak ik namelijk nog al eens mee in mijn praktijk. Reynell voldoende, Schlichting woordontwikkeling voldoende, maar zinsontwikkeling zwak/matig.

    Dat even (!) onderzoeken wordt vaak gevraagd, ook door het REC voor indicatie speciaal onderwijs. Zij vragen echter zoveel onderzoeksresultaten dat je daar wel een paar uur mee bezig bent. En dan nog het uitgebreide verslag en dan maak ik nog weleens mee dat ik nog een aanvulling moet geven.

    Groet

    bregje

  • Richard

    ik dacht al dat het aan mij lag….

  • Bregje

    Ik ga trouwens in september de cursus CT2 doen (communicatieve taaltherapie bij kinderen met een taalniveau van 2-6 jaar). In deze cursus wordt de taalontwikkeling nog eens goed doorlopen en de stoornissen. Daarbij komt ook de gerichte behandeling naar voren. Schijnt een goede cursus te zijn. Wordt gegeven in Eindhoven en Utrecht (met flinke wachtlijsten).

    Ik zal eens bekijken of in deze cursus naar voren komt wanneer je over een taalontwikkelingsstoornis of een vertraagde taalontwikkeling praat.

    Interessant….

  • Janne

    Ik neem aan kijken of de fouten die gemaakt worden wel of niet bij de normale taalontwikkeling passen? Van een taalstoornis is sprake als de fouten niet binnen de normale ontwikkeling horen, zoals

    Als gemaakte fouten wél binnen de normale taalontwikkeling horen (dus de ‘normale’ fouten), het alleen later op gang komt dan normaal, is het een VSTO.

    Ik ben overigens tweedejaars logopediestudent.