Hallo Wendy,
Ik heb in het verleden een meisje met selectief mutsime behandeld.
Zij sprak niet, fluisterde aanvankelijk ook niet. Na verloop van tijd is zij eerst gaan fluisteren (binnen de logopedische setting), vervolgens gaan fluisteren in de klas. Ik heb in mijn behandeling een spelletje gedaan, waarbij we een spook hebben gemaakt, uitgeknipt, gekleurd en op een rietje plakken. Om de beurt mochten we elkaar laten schrikken. Door stemloos “boe” te roepen schrok het meisje niet, door het met stemgeving te doen wel. Zij zag de grap ervan in en kwam tot de ontdekking dat laten schrikken alleen lukte als ze haar stem gebruikte. Dit had dus het gewenste effect.
Mijn idee is dus dat het wel haalbaar is om een kind met selectief mutisme te laten spreken. Er is alleen wel heel veel veiligheid en geduld voor nodig.En het zal kind afhankelijk zijn of het een haalbare eis is.
Omdat de behandeling op school plaatsvond kon het meisje elke week 1 of 2 leerlingen meenemen en zo sprak zij dus in het bij zijn van de andere kinderen.
Uiteindelijk was ze in staat om hardop in de klas en zelfs in de kring te spreken, maar restverschijnselen bleven; geen initiatieven, alleen spreken als ze daarvoor uitgedaagd werd enz. Enige spreekangst leek dus nog wel aanwezig.
Succes met je verdere behandeling!
Danieke