TAK

  • Nienke

    Beste collega's,

    Ik zit al een tijdje met de volgende vraag en alle collega's die ik spreek hebben dezelfde vraag en kunnen mij eigenlijk geen antwoord geven.

    Stel; er komt een kind met een TOS in de praktijk van wie de ouders Marokkaans zijn en bij wie thuis Arabisch wordt gesproken. Bij de TAK scoort dit kind op een bepaald onderdeel vergeleken met de normgroep een score E/zeer laag, en vergeleken met zijn eigen groep scoort dit kind ‘hoog’ of ‘gemiddeld’.

    Mijn vraag:

    Ga je met zo'n kind door totdat hij gemiddeld scoort voor Nederlandse kinderen omdat het toch meemoet met de rest van de klas?

    Of is het zo dat je van een kind dat, vergeleken met zijn eigen groep, een gemiddelde score behaald niet kan verwachten dat hij het beter doet dan al die andere Marokkaanse kinderen in Nederland? En moet je dus tevreden zijn als zo'n kind gemiddeld scoort i.v.m. zijn eigen groep.

    Ik ben benieuwd wat jullie doen in zo'n situatie. En of iemand een éénduidig antwoord kan geven.

    Groeten,

    Nienke

  • bregje

    Beste Nienke,

    Wat een goede vraag! Nu werk ik niet zoveel met allochtone kinderen, maar als het voorkomt pas ik wel mijn normering aan op de TvK of de Reynell/Schlichting (in de handleiding staat hier ook een stukje over).

    Ik zou bij de TAK de normering aanhouding die voor deze kinderen geldt, daar is de test ook op gemaakt. Nederlandstalige kinderen beoordeel je op hun schaal en voor de tweetalige kinderen is weer een andere schaal.

    Waarschijnlijk spreekt jouw kind alleen op school en met vriendjes Nederlands. Thuis wordt alleen maar de thuistaal gesproken. Ik denk dat het vergelijken met eentalige/Nederlandstalige kinderen dan niet op gaat.

    Persoonlijk ga ik uit van de normgroep die voor dit kind geldt.

    En…. je bent als logopedist geen Nederlandse les aan het geven. Dus als het kind in zijn eigen taal geen problemen heeft, spreek je van een probleem in de tweede taal. Dit is geen logopedisch probleem en is dus ook geen taalstoornis. Daarom wordt dit ook niet vergoed door de zorgverzekeraar. Voor deze kinderen is NT2 begeleiding op school bedoeld. In mijn regio verwijzen de GGD-logopedisten deze kinderen ook niet door naar de praktijken en wordt taalbegeleiding op school gestimuleerd.

    Bregje

    Vrijgevestigd logopedist

  • Danieke

    Je kunt proberen even contact te hebben met de leerkracht van het kind om te kijken in hoeverre hij uitvalt binnen de klas. De leerkracht kan vaak goed inschatten of een kind verbaal voldoende redzaam is. Als het goed contact maakt met klasgenootjes is de kans groot dat de taalontwikkeling zich op die manier verder ontwikkelt en hoef je dus niet door te gaan tot de Nederlandse normering. Pragmatiek en communicatieve vaardigheden spelen bij mij een grote rol in de beslissing doorgaan of stoppen.

    Groet,

    Danieke

  • Bregje

    Hai Nienke,

    Ik zie nu pas dat ik jouw bericht en op logopediekrant en op deze site heb beantwoord. Grappig, nooit doorgehad.

    Bregje