extra logopedie op school

  • ron

    onze zoon heeft taalkundig veel problemen en gaat twee keer per week een half uur naar de logopediste.Nu moet hij misschien van school af ,omdat hij groep drie niet gaat redden:spreekt de letters verkeerd uit en kan de woorden dus ook niet goed schrijven.Dit is de enige klacht.Verder zit hij qua intelligentie boven gemiddeld,dus het speciaal onderwijs is geen optie.Nu vraagt de school(en wij)ons af of het mogelijk is om elke dag een half uur /een uur een logopediste op school te hebben die individueel met hem bezig is.Dit willen we dan betalen met een rugzakje.Wie weet of dit mogelijk is of heeft andere ideeen?Wij staan hier voor open.

  • beer

    Volgens mij moet dit wel kunnen. kijk eerst of de logopedist van de GGD (gemeentelogopedist) dit kan doen en anders kan de school contact opnemen met een logopedist in de buurt. de uitbetaling van de behandeling zal dan geschiede uit het rugzakje. de logopedist moet hiervoor dan wel open staan.

  • Logopedist

    Wellicht kan een aanvraag ingediend worden voor ambulante begeleding vanuit een cluster 2 school “school voor kinderen met ernstige spraak-taalproblemen”.

    Deze ambulant begeleider wordt dan voor een aantal uur per week aangesteld op school of de ambulant begeleider komt eens per 2 a 3 weken om de intern begeleider te instrueren. Daarnaast kan dan de logopedie bij uw huidige logopedist blijven.

    Ik heb een aantal kinderen in mijn praktijk waarbij dit prima werkt. We hebben onderling regelmatig contact.

    Misschien heeft u hier iets aan.

  • Marielle

    Ook ik weet dat dit zo gebeurt zoals bovenstaande mensen beschrijven, dus ik denk dat dat wel een optie is.

    Daarnaast even ter verduidelijkinng: speciaal onderwijs hoeft niet per definitie te betekenen dat een kind een probleem hoeft te hebben met de inteligentie. In het cluster-2 onderwijs (speciaal onderwijs voor kinderen met spraak- en taalproblemen) zitten kinderen met een gemiddelde / normale intelligentie. Op deze scholen zitten kinderen met problemen op taalgebied en spraak.

    Op de spraak-taalschool waar ik werk is er een productenbank. Je kunt hier dus extra hulp inkopen m.b.v. het rugzakje. Misschien is dit er op andere spraak-taalscholen ook?

    Succes!

  • ron

    dankjewel voor je reactie.Ik neem het mee naar zijn school en dan kunnen we verder gaan plannen.Marielle schreef:

    >

    > Ook ik weet dat dit zo gebeurt zoals bovenstaande mensen

    > beschrijven, dus ik denk dat dat wel een optie is.

    > Daarnaast even ter verduidelijkinng: speciaal onderwijs hoeft

    > niet per definitie te betekenen dat een kind een probleem

    > hoeft te hebben met de inteligentie. In het cluster-2

    > onderwijs (speciaal onderwijs voor kinderen met spraak- en

    > taalproblemen) zitten kinderen met een gemiddelde / normale

    > intelligentie. Op deze scholen zitten kinderen met problemen

    > op taalgebied en spraak.

    >

    > Op de spraak-taalschool waar ik werk is er een productenbank.

    > Je kunt hier dus extra hulp inkopen m.b.v. het rugzakje.

    > Misschien is dit er op andere spraak-taalscholen ook?

    >

    > Succes!

  • ron

    bedankt voor uw reactie.we nemen alles mee en zoeken zo de goede weg.Logopedist schreef:

    >

    > Wellicht kan een aanvraag ingediend worden voor ambulante

    > begeleding vanuit een cluster 2 school "school voor kinderen

    > met ernstige spraak-taalproblemen".

    > Deze ambulant begeleider wordt dan voor een aantal uur per

    > week aangesteld op school of de ambulant begeleider komt eens

    > per 2 a 3 weken om de intern begeleider te instrueren.

    > Daarnaast kan dan de logopedie bij uw huidige logopedist

    > blijven.

    > Ik heb een aantal kinderen in mijn praktijk waarbij dit prima

    > werkt. We hebben onderling regelmatig contact.

    >

    > Misschien heeft u hier iets aan.

  • ron

    hartstikke bedankt.we geven het door aan school en zoeken zo de juiste weg.

  • Esther

    Beste Ron,

    Alle reacties spreken voor zich.

    bedenk je wel dat je zo'n rugzakje moet aanvragen en dat daar flink wat tijd overheen gaat. De officiele benaming is een beschikking of een indicatie. Om zo'n indicatie te krijgen moet je kind aangemeld worden bij een commissie voor indicatie.

    Als je een indicatie krijgt kan je vervolgens als ouder kiezen of je het in de vorm van speciaal onderwijs wilt of als rugzakje waarmee je extra hulp kunt inschakelen (bijv Ambulante begeleiding) en gewoon op het reguliere onderwijs blijft. Voor meer informatie kun je op de basischool zelf beginnen, bijv. bij de intern begeleider of je neemt contact op met een cluster 2 school (schol voor kinderen met een spraak\taal probleem)