laterale s

  • Marieke

    Sinds een jaartje ben ik nu logopedist in een vrije vestiging. De laatste tijd heb ik een aantal kinderen die de ‘s’ lateraal uitspreken.

    Met het dyspraxieprogramma probeer ik eerst op klank niveau te oefenen en daarna met ‘nonsens’ woordjes. Maar ik werk nog maar weinig resultaat bij de kinderen.

    Pak ik het verkeerd aan en hoe behandelen jullie dit probleem?

    Alvast bedankt voor de reacties!

  • Logopedist

    de laterale is ook een moeilijk hoor!

    Ze blazen de lucht niet over de tong heen maar aan de zijkanten. De bedoeling is dus dat de tongpunt naar beneden gaat. Ik oefen dit weleens door een kort rietje op de tong te leggen, kiezen op elkaar en dan sssss. Soms blazen ze dan de lucht door het rietje heen, maar meestal gaat het goed. Je kunt hiervoor ook pepsils (zoute sticks) gebruiken.

    Train ook de auditieve discriminatie, ze moeten goed het verschil horen tussen een goede en een foute (laterale) . Soms corrigeren ze zich dan vanzelf.

    Ik sta ook open voor suggesties van andere collega's.

    Maar wie weet kun je mijn tip proberen.

  • Danieke

    Ik oefen de laterale /s/ vaak vanuit de t. Eerst dus de normale stappen (klankniveau, woordniveau initiaal, enz enz) met de t ervoor zeggen;

    tsssoep, tssssok, tsssap enz. (ondersteunen met Dyspraxieprogrammaplaatjes)

    Ook echt visueel maken welke pogingen er inderdaad voor de mond uitkomen en welke klanken tussen de kiezen doorglippen. Ik gebaar vaak met mijn vingers waar de lucht hoorbaar vandaan komt.

    Vanuit de t klinkt aanvankelijk natuurlijk heel vreemd, maar ik heb al diverse goede resultaten waarbij de t na verloop van tijd niet meer hoorbaar is.

    Dus mijn tip; veel visuele feedback, auditieve feedbak en discriminatie en oefenen vanuit de t.

    Succes!

  • Marielle

    Vanuit de /t/ werken klinkt voor mij helemaal niet vreemd. De tongpunt zit dat al op de juiste plaats, je hoeft dan alleen de /t/ een beetje los te laten zodat de lucht daar ontsnapt. Ik maak ook gebruik van cognitieve sturing (het puntje van je tong zit op de bobbel achter je tanden, net als bij de /t/. dan laat je je tongpunt een klein beetje los….etc…). Dit werkt bij sommige kinderen echt heel goed.

    Succes!

    Marielle

  • Danieke

    Hallo Marielle,

    Leuk om te lezen dat het bij jou ook op die manier werkt.

    Met “vreemd klinken” bedoelde ik eigenlijk dat woorden als sok en soep vreemd klinken als kinderen de /t/ nog teveel door laten klinken. Dat klinkt het aanvankelijk als tsok, maar slijt na verloop van tijd als kinderen de klank makkelijker vanuit alveolairrand/tongpunt produceren.

    groetjes,

    Danieke

  • Marieke

    Bedankt voor al jullie berichten, ik ga er gelijk mee aan de slag!

    Groetjes Marieke

  • Kim

    Hallo !

    Ik ben een 3e jaars student en heb ook een vraagje met betrekking tot het afleren van de laterale /s/?

    Wanneer kan hier mee begonnen worden? Zit er een leeftijd aanverbonden? Of juist helemaal niet?

    Avast bedankt!

    Groetjes, Kim