even klagen, of andere mening ????

  • Carla de W

    beste logopedisten….

    Mijn dochter zit in groep 3 en ze heeft problemen met spelling. Ze maakt veel fouten die logisch zijn, zoals berEg, maar de juf maakt zich zorgen over de woorden die niet fonetisch geschreven worden.

    Het gaat dan om woorden als mAArkt, kwaRst, wAlk….

    Nu vroeg ze me om naar een logopedist te gaan, omdat zij de indruk heeft dat Kiran niet goed articuleert en daarom de woorden fout schrijft.

    Nu is dat niet zo gek bedacht….

    Maar….ik ben al twee keer bij iemand geweest om haar te laten screenen….

    In de kleutergroep was het namelijk ook al zo, de juf klaagde dat ze haar niet verstond omdat ze zo binnemonds en zachtjes praatte. Maar de logopediste vond dat ze heel duidelijk kan praten, zoals wij thuis ook gewend zijn van haar en we hebben toen besloten dat het geen probleem is voor logopedie, maar dat ze zo onzeker is, en daarom dus niet duidelijk praat in de kring. Bij de logopediste voelde ze zich veilig, omdat ik daar kwam voor mezelf, dus die kende ze al een tijdje. In groep 2 heb ik haar nog eens laten beoordelen omdat de juf er nogniet tevreden over was, maar ik heb nu geen zin om weer er heen te gaan.

    Ik heb het gevoel dat de interne begeleidster dit steeds adviseert omdat ze verder geen idee heeft hoe ze het probleem moet aanpakken.

    Of heeft er iemand hier een ander idee, kan iemand een tip geven wat ik nog zou kunnen observeren of testen om te kijken of er echt sprake is van een spraakprobleem ?

    Op school is het wel opgelost hoor, want ze krijgt nu de woordjes mee en we oefenen thuis, dus het niveau is volledig omhoog gegaan, terwijl we maar 4 keer geoefend hebben. Ze heeft volgens mij gewoon iets aandacht nodig…

  • Logopedist

    Beste Carla,

    Gezien je dochter al een aantal keer is gezien door een logopedist en daar geen probleem in de articulatie bleek (dat is ook niet jullie klacht), lijkt het me dat de spellingsproblemen hier niet uit voort komen.

    Wel zou het probleem kunnen zijn dat je dochter nog achter is in de ontwikkeling van de luistervaardigheden (rijmen, geheugen, hakken/plakken, horen of woorden hetzelfde zijn of verschillend) en dat daardoor de spellingsproblemen komen.

    Kinderen die de klank-teken koppeling (de a hoort zo en die schrijf je zo) nog onvoldoende beheersen, kunnen gaan compenseren op gehoor (wat hoor ik?) en dit op gaan schrijven.

    Op school zou de intern begeleidster (als dit al niet gebeurd is) kunnen bekijken hoe deze vaardigheden ontwikkeld zijn, want dit kan een onderliggend probleem zijn.

    Komt dyslexie in de familie voor? Dit zou ook nog kunnen.

    Wellicht is een onderzoek bij een logopedist die gespecialiseerd is in dyslexie wel een goed idee. Hij/zij kan dan bekijken of de luistervaardigheden voldoende ontwikkeld zijn en of uw dochter signalen heeft die kunnen duiden op dyslexie.

    Als er dan verder onderzoek nodig is, kan deze u doorsturen naar een speciaal taalcentrum waar ze een dyslexie-onderzoek doen.

    Ik hoop dat je hiermee verder kunt. Op www.logopediepraktijk.nl kun je als specialisatie dyslexie of lees/spellingsproblemen invullen. Wellicht vindt je iemand in de buurt.

    Veel succes.

  • Carla de W

    Dank je wel, je ondersteunt mijn mening.

    Ik denk dat de IBér gewoon even geen ander idee meer heeft en steeds terug komt op de logopedie. Terwijl ze weet dat de hele familie van mijn man dyslectisch is, mijn oudste dochter heeft ook met allerlei problemen bij haar gelopen. Er is geen budget om onderzoeken te doen, en zij is nog te jong ook daarvoor.

    Maar als ze nog 1 keer begint over logo, zorgt ze maar voor dat bduget !

  • Logopedist

    Ik heb in mijn eerdere bericht wel aangegeven dat verwijzing naar een logopedist met specialisatie dyslexie een optie kan zijn. Ik zou hier toch even over nadenken.

    Een dyslexie-onderzoek kan op zijn vroegst eind groep 3, begin groep 4 afgenomen worden. Maar het probleem is dat deze kinderen dan nog onvoldoende beheersen om een betrouwbaar beeld te krijgen. Daarom kiezen veel scholen ervoor om het dyslexie-onderzoek later af te laten nemen (in de loop van of eind groep 4).

    Dit dyslexie-onderzoek mag een logopedist niet afnemen, wel een orthopedagoog. Al dan niet via school

    Veel succes.

  • Carla de W

    Ik had dat wel gezien hoor, maar dat moet de school regelen.

    Als ze het volgende jaar geen verbetering zien zal ik ze daarom vragen.

    Maar in eerste instantie laat ik het zoals het is, we zien nu wel verbetering met het thuis oefenen.

    Het viel trouwens op met het tweede pakket woordjes dat ze kruiP maakte van kruiK. Dus blijkbaar hoort ze daar toch niet duidelijk het verschil ofzo.

    Maar het eerste pakket had ze helemaal goed.