hoge en harde stem

  • miranda

    Beste logopedisten,

    Mijn zoontje van 4 1/2 heeft (vanaf dat hij praat) een hele hoge, schelle en harde

    stem. Hij is niet hees, heeft nooit keelpijn en niet schor.

    Het klinkt ‘gewoon’ als zijn stem, klinkt niet geforceerd.

    Toch heb ik best moeite met zijn stem en probeer ik hem wat lager en zachter te praten. vooral als hij heel opgewonden en druk is. (dat is hij met regelmaat)

    Nu hoorde ik laatst dat mijn buurvrouw (geen oude dame hoor….) het echt als een

    probleem ervaart als hij in de tuin speelt. ze kan het zelfs binnen horen met haar

    ramen dicht: gaat dus door dubbelglas heen!

    Ze heeft er geen plezier meer in om in de tuin te zitten, dit vind ik niet leuk.

    Ik ben dus niet de enige die zijn stem vaak irritant vind. nu mijn vraag:

    Wat kan ik hiermee? Alvast bedankt voor de reactie.

    Miranda

  • Logopedie praktijk

    Beste Miranda,

    Emoties spelen vast een rol,wat voor type kind is het.?

    Hoe is zijn gehoor?is hij verkouden?Kan hij goed door de neus ademen,overdag en s nachts?om gehoorsverlies uit te sluiten..

    Wat vindt je irritant is het zijn stem,of is hij dwingend wil hij zijn zin hebben,of enz.

    Jij bent er niet verantwoordelijk voor dat de buurvrouw binnen zit.Of zie ik dat verkeerd/

    Vr groet magda

  • Logopedist

    Hallo Miranda,

    Als je denkt dat je zoontje zijn stem verkeerd gebruikt (in bepaalde situaties), kun je daarmee eventueel naar een logopedist gaan. Hij/zij kan jullie dan adviseren hoe ermee om te gaan en te corrigeren. Wellicht is jouw zoontje zich niet bewust van zijn stemgebruik. Door oefeningen kan hij dit leren en zo kan hij zijn stemgebruik aanpassen.

    Hoe ervaart de leerkracht het stemgebruik in de klas? Ik begrijp dat het jullie weleens irriteert. Dan moet je er iets aan doen. Niet direct omdat de buurvrouw “er last van heeft”, maar omdat jullie er ook vragen over hebben.

    Als je zoontje langdurig zijn stem verkeerd gebruikt, kan hij wel hees worden.

    Veel succes!

  • miranda

    Hoi Magda,

    bedankt voor je reactie. Wat voor type kind is hij: Met regelmaat heel druk, impulsief, maar aan de andere kant heel vrolijk, knuffelgraag, slim (vindt bijvoorbeeld

    colonisten van catan een leuk spel, snapt het ook deels), en hij heeft wat faalangst.

    Zijn gehoor is volgens mij oke, hij heeft twee keer buisjes gehad; zijn er nu uit

    en kan mij goed verstaan als ik zacht praat. hij is niet verkouden, en ademd

    door zijn neus.

    Hij is niet dwingend in zijn stem, wil ook niet zijn zin hebben op zo'n moment.

    Het is puur het stemgeluid: hoog (vooral voor een jongen) schril en je hoort het van een afstandje.

    Als hij niet druk is dan hoor je het als hij even heel enthousiast is of mot met zijn zus heeft; als hij druk is hoor je het vaak.

    En ik denk inderdaad dat mijn buuv zelf verantwoordelijk is voor het binnen zitten.

    Ik kan wel rekening met haar houden, maar niet zijn stem veranderen.

    En doordat ik steuntjes in mijn rug krijg door jouw bericht en dat van anderen en mijn omgeving voel ik mij niet meer zo schuldig en onzeker hierin, bedankt.

  • miranda

    Hoi,

    Bedankt voor je reactie,

    Ik denk inderdaad dat als hij zelf iets bewuster van zijn stem is, dat hij er

    iets mee kan. Vooral als hij iets ouder is.

    Met deze vraag ga ik na de vakantie naar de school logopedist.

    Niet omdat de buuv er last van heeft (ook wel een beetje) maar vooral omdat

    ik ook al een paar weken denk:“krijgt hij hier later toch nog last van?”

    en omdat wij het zelf ook regelmatig erg irritant vinden.

    De juf in de klas heeft het er even over gehad met wat collega's die mijn

    zoontje ook kennen, en die vinden allemaal dat dit zijn stem is en dat

    je hem wel bewust kunt maken van het volume, maar dat je niet zijn stem moet veranderen. (dit leg ik nog voor aan de schoollogopedist)

    Ik kan hier wel iets mee, bedankt,

    Miranda