zinsbouw

  • linda

    Een jongen van 6;6 jaar is een half jaar bij mij in behandeling vanwege problemen met zijn zinsbouw. Hij maakt fouten in zinsvolgorde, laat woorden weg, vervoegt werkwoorden onvoldoende (kiest vaak voor gaan/moeten plus infinitief), congruentie klopt niet altijd. Taalbegrip, woordenschat, fonologie zijn leeftijdsadequaat.

    Ik heb geoefend middels communicatieve taaltherapie en oefentherapie met Transparant, maar hij maakt onvoldoende vorderingen. Wie heeft er suggesties?

    Linda

  • Nienke

    Hoi Linda,

    Heb je het al geprobeerd met Picto boekjes? Ook help ik kinderen vaak bij Transparant door het aantal woorden in blokjes erbij te leggen of te tekenen zodat ze met hun vinger mee kunnen doen.

    Succes!

    Nienke

  • Logopedist

    Ja, daar dacht ik ook gelijk aan. Pictoboekjes. Je kunt natuurlijk beginnen met de “makkelijke” picto's en daarna overgaan op de verhalenboekjes. Maar ik denk dat je bij hem wel met de verhalen kunt beginnen. Als ze eenmaal de plaatjes weten, lezen ze zo'n boekje makkelijk door. Wat je daarbij kunt doen. Je laat hem een zin lezen, daarna bedek je de zin en hij zegt hem nog eens uit zijn hoofd.

    Wat ook leuk is, de basboeken (bas ga je mee? Bas waar ga je heen?). Bij ieder thema een mooie prentenplaat met uit de ouderhandleiding verhalen+vragen en taalspelletjes.

    Omdat hij al 6;06 jaar is, kan je natuurlijk ook laten lezen uit boekjes met makkelijke zinnen (ik neem aan dat hij nu naar groep 4 gaat). Of zelf een verhaal schrijven met een steeds terugkomende zinsvorm, aangepast op het leesniveau. Die kunnen dan voorgelezen worden en daarna kan hij ze zelf lezen.

    IK hoop dat je hier iets aan hebt.

  • linda

    Beste collega's,

    Bedankt voor jullie tips. Picto heb ik 1x geprobeerd, daar had hij toen al snel geen geduld meer voor, maar ik ga het gewoon weer proberen. Ook de suggestie van blokjes voor de woorden bij Transparant lijkt me nuttig.

    De jongen gaat groep 2 (!) nu overdoen, dus zelf lezen en schrijven zit er voorlopig helaas niet in.

    Groetjes, Linda