liplezen

  • Carla

    Is er hier iemand die iemand kent die goed kan liplezen? Mijn schoonvader heeft een ernstig hartinfarct gehad en ligt al 2 weken op de intensive care. Sinds een week is hij bij bewustzijn maar kan alleen via gezichtsuitdrukkingen communiceren; de rest van zijn functies is slecht of niet aanwezig. Hij prevelt zinnen, herkent ons duidelijk, maar we weten niet wat hij wil zeggen. Korte zinnen herkennen we wel, zo zag ik “Af en toe” “Is goed hoor” en “Ja, goed”. Hij wordt er zelf ook zo moedeloos van. En wat het erger maakt; afgelopen donderdag hebben we van de arts te horen gekregen dat we op het ergste voorbereid moeten zijn. We weten dus niet hoeveel tijd we nog hebben en of het ooit nog goedkomt.

    Wie kan ons helpen?

  • Anne

    Hoi Carla,

    Wat vervelend dat dit gebeurd is. Ik werk als logopedist in een ziekenhuis en ik kom dit vaker tegen.

    Vaak adviseer ik mensen om gesloten vragen te stellen, waarop je schoonvader alleen ja of nee kan antwoorden.

    Misschien hebben ze op de IC ook een taalzakboek en/of communicatiebord, daar staan afbeeldingen in over verschillende onderwerpen. Die men dan kan aanwijzen.

    Misschien is het fijn voor de familie dat er een logopedist in consult komt, zodat er verder voorlichting/adviezen gegeven kunnen worden over de communicatie.

    Heel veel sterkte.

    Groetjes Anne