Wie kent dit boek? Prentenboek over spraakproblemen

  • Monique

    Ik zal mij even kort voorstellen: normaal gesproken kom ik veel op peuterpagina, waar ik mijn vraag ook neer gezet heb. Ik ben Monique, 30 jaar, getrouwd en moeder van Veronica van 6 jaar en Lucas van 4 jaar. Lucas heeft 2 x per week logopedie in het rev. team van ons plaatselijk ziekenhuis. Dit eventjes ter introductie, anders is het zo onbeleefd om zo binnen te vallen, niet waar? ;).

    Goed, nu mijn vraag:

    Ik heb in de FOSS van afgelopen juni, een stukje gelezen over Pasghetti van Suzanne Vettinger/Marie-Anne Räber.

    Dat is een prentenboek voor kinderen, met spraak/taal problemen. Gaat over een jonge krab, die moeite heeft met articuleren en onder spanning zelfs gaat stotteren. Andere visjes lachen hem uit en hij kruipt terug in zijn holletje.

    Een meerval, die aardig is dus, verwijst hem naar een spraakgenezer, een vreemde variant van een logopedist. Op het einde is het nog niet duidelijk, of Oskar (de krab) genezen is of niet, maar hij kan nu wel lachend met zijn probleem omgaan.

    Goed. Duidelijker kan ik niet over dit boek zijn (heb ik over getypt, uit het stukje in de FOSS). Ik zit dus te denken, om het boek aan te schaffen. Niet alleen voor Lucas, maar zeker ook om aan de juf in groep 1, uit te lenen. Zodat zij het weer kan voorlezen aan de andere kinderen (niet direct met het begin van het nieuwe schooljaar natuurlijk ). Natuurlijk kan ik het ook aan Lucas voorlezen. Hoewel, volgens het stukje, is het voor deze kinderen wel een moeilijker boek, te veel teksten, dus zelf alles bij de platen bedenken en zoveel mogelijk bij het verhaal blijven.

    Klopt dit ook? Is het idd een moeilijk boek? Afijn, het is een boek voor kinderen, wat over het verdriet van kinderen met spraak/taal problemen gaat. Ik ken geen ander boek, die dit ook behandeld.

    Wie oh wie heeft dit boek en kan mij vertellen, of het echt iets is?

    gr Monique

  • Logopedist

    Hallo Monique,

    Ik gebruik het boek in mijn praktijk. Ik vind het wel duidelijk voor kinderen, maar dan vooral vanaf oudste kleuters (5-6 jaar). Het ligt ook een beetje aan het taalniveau van het kind. Op www.stotteren.nl, onder het kopje “ouders” kun je een aantal pagina's van het boek bekijken.

    Ik vind het persoonlijk een erg goed boek, goed bruikbaar.

    Veel succes

  • Monique

    Bedankt voor je antwoord! Ik ga er gelijk een kijkje nemen.

    Als het mij ook bevalt, schaf ik het aan en leen het aan de juf uit, in groep 1. Ik hoop, dat er dan niet al te veel pesterijen zullen volgen. Mijn zoontje heeft er zelf totaal geen moeite mee hoor, hij praat de oren van je hoofd, op zijn eigen manier. Herhaalt ook rustig eindeloos iets, als het niet begrepen wordt, is gewoon altijd vrolijk enz. enz. Punt is, dat ik een beetje bang ben, dat kinderen in zijn nieuwe klas, dit misschien er uit gaan plagen.

    Ik merk in de klas van mijn dochter, dat hij vaak uitgelokt wordt, om iets te zeggen, waarna ze hem keihard uitlachen en voor baby uit maken. Vandaar dat ik dit boek graag op school zou willen neer leggen, misschien helpt het, om de kinderen iets meer begrip voor de kindjes met een spraak/taal probleem, te geven.

    Nogmaals bedankt!

    gr Monique

  • Logopedist

    Hallo Monique,

    Het boek gaat vooral over het niet kunnen zeggen van de en “spaghetti” en een beetje over stotteren. Maar ik denk dat het ook goed bruikbaar is voor kinderen met andere spraakproblemen. Ik zou het boek aanschaffen en dan aan de leerkracht laten zien. Wie weet schaft ze het zelf aan en maakt ze er een leuke les van. Het boek kost € 12,75

    Ik kan me niet voorstellen dat er niet meerdere kinderen in de klas zitten die naar logopedie gaan.

    Veel succes en plezier met het boek

  • Monique

    Het boek is inmiddels in huis :). De kinderen vinden het beide nu al een leuk boek, erg mooie tekeningen ook.

    gr Monique